L’escassetat de paper i cartó posa en alerta les editorials

  • Les comandes que fa uns quants mesos es lliuraven a quinze dies ara s'allarguen fins a dos mesos

VilaWeb

ACN

01.11.2021 - 21:50
Actualització: 01.11.2021 - 22:37

La manca de cartó i paper impacta de ple al món de l’edició. La crisi de subministrament alenteix la producció d’una de les matèries primeres per a la fabricació de llibres, que ara cal planificar amb més temps i acaba tenint un cost més alt. És un coll d’ampolla conjuntural que, segons el sector de les arts gràfiques, s’estabilitzarà en menys de mig any. El termini de lliuraments de les comandes, que fa uns pocs mesos podia ser de quinze dies, ara pot arribar a dos mesos. El sector del llibre infantil, més dependent del cartó, és un dels més afectats.

Sense paper? | Mail obert de Mercè Ibarz

La situació no és de desabastiment, segons el sector de l’edició, sinó que respon a un increment de la demanda a conseqüència de la dificultat de subministrament de productes provinents de l’Àsia, l’increment del cost del transport i l’escassetat de matèries primeres. També s’hi afegeix el fet que l’ús del cartó ha crescut en sectors com ara l’empaquetatge, perquè és reciclable. Aquest context general té l’agreujant de la crisi per la pandèmia, que va obligar moltes indústries catalanes a aturar la producció totalment o parcial i a deixar els treballadors sense feina. Els ERTO s’han anat aixecant a poc a poc, però la producció encara no és a ple rendiment. Amb tot, el món editorial s’ha posat a funcionar i la demanda d’edició ha crescut.

“No hi ha risc de quedar-nos sense paper”, diu a l’ACN Joan Nogués, president del gremi d’arts gràfiques, que ho circumscriu a una tensió entre l’oferta i la demanda de paper i, molt especialment, de cartó, imprescindible per a les cobertes. En una línia similar s’expressa Patrici Tixis, president de la Federació de Gremis d’Editors d’Espanya i de la Cambra del Llibre de Catalunya, que garanteix que els llibres continuaran arribant a les llibreries i que les editorials tan sols n’hauran de planificar de manera diferent la producció.

L’editorial Comanegra reconeix dificultats per a garantir l’abastiment de paper i cartó per als llibres de tapa dura, però hi treuen ferro. “De moment, no ens ha resultat un problema important. Com a molt, hem hagut de canviar el tipus de paper”, diu Joan Sala. L’editor, president també d’Editors.cat, diu que no han hagut de tornar a programar cap publicació, però sí que han incrementat la quantitat d’impremtes amb què treballen per garantir les comandes. Segons Sala, la situació és producte de la dificultat en el transport de paper de la Xina, la derivació de cartó per a uns altres sectors i una acumulació de compres d’alguns sectors per por que s’exhaureixi.

La directora general d’Anagrama, Eva Congil, explica a l’ACN que la crisi no ha afectat el pla de publicacions d’enguany, perquè van anticipar-ho i van ajustar les previsions de compra de paper. Tanmateix, en alguns casos s’han vist obligats a canviar la cartolina d’algunes col·leccions i d’edicions locals de novetats a països llatinoamericans.

Amb vista al 2022, preveuen de millorar la previsió de compres per no tenir problemes d’estoc. “El risc per a la indústria editorial és que la situació potenciï la desigualtat entre editorials de mides diferents”, adverteix Congil. Així, creu que el “pànic” per la manca de paper genera grans compres per part de grups amb una gran capacitat financera, cosa que dificulta que les petites editorials hi puguin accedir.

Tampoc han canviat el calendari de publicacions de Periscopi, tot i que reconeixen la dificultat d’accedir al cartoné (la tapa dura), que els ha obligat a allargar els terminis de producció. L’editor Aniol Rafel també creu que la manera en què s’hi enfronten les editorials petites com ara Periscopi és diferent, perquè acostumen a treballar amb temps. “Les novetats que tindrem a la campanya de Nadal ja estan impreses. Veurem com evoluciona tot amb vista al curs vinent”, precisa.

Els llibres infantils són els més afectats

Un dels sectors en què l’impacte és més clar és el de les editorials infantils, amb una dependència més gran del cartó. Advertits des de principi d’any, l’editorial infantil Flamboyant va anticipar els contractes amb les impremtes per garantir que els llibres arribessin a les llibreries quan tocava.

En declaracions a l’ACN, l’editora Patricia Martín diu que la principal dificultat amb què es troben és el retard del subministrament. Aquesta circumstància causa alteracions al calendari de lliuraments i un increment del cost dels materials, sobretot en les reimpressions d’edicions que tenen èxit, perquè l’anticipació és més difícil.

Increment del preu del paper

La producció i el transport d’una novetat era de tres a quatre setmanes, i ara s’allarga fins a setze. De vegades requereix un canvi en l’edició, que passa de tenir tapa dura a rústica. Per això, a Flamboyant reconeixen que no editaran nous llibres de cartó a banda els que ja tenen encarregats. També auguren un increment global de preus que s’haurà d’acabar repercutint en el comprador, perquè els marges que tenen són molt reduïts. “Haurem d’apujar una mica els preus perquè si no, no cobrirem ni els costs”, lamenten.

Però l’abastiment no és l’únic problema. El context global ha catapultat el preu del paper i el cartó des del juliol, un fet que comencen a notar unes quantes editorials. És el cas de Raig Verd, que no ha tingut dificultats en els terminis de lliurament, però sí que la impremta els ha advertit d’una pujada de preus a partir del primer de novembre. L’editora i cofundadora de Raig Verd, Laura Huerga, reconeix a l’ACN que hauran de repercutir-ho en el preu final del producte.

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 75 € l'any

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

Fer-me'n subscriptor