16.09.2019 - 12:11
|
Actualització: 16.09.2019 - 20:09
Les multes als vehicles contaminants que circulin per la zona de baixes emissions (ZBE) de l’àmbit de les rondes de Barcelona aniran dels 200 euros fins als 1.803 euros. Segons que preveu la normativa que entrarà en vigor l’1 de gener del 2020, els vehicles més contaminants tindran prohibit d’accedir o circular per la zona de dilluns a divendres entre les set del matí i les vuit del vespre. Durant la nit, caps de setmana i festius, la circulació a la ciutat no estarà restringida a cap mena de vehicle. D’aquesta manera, les restriccions que ara només s’apliquen en cas d’episodi de contaminació per diòxid de nitrogen passaran a ser permanents. Podeu consultar ací el distintiu ambiental del vostre vehicle.
Cas a banda serà el dels vehicles professionals, com ara autocars, furgonetes i camions, que estaran exempts durant el primer any, marge que els donen les administracions per a renovar les flotes. I els que seran una excepció en qualsevol cas són els vehicles de mobilitat reduïda, ambulàncies i de serveis funeraris, que sí que podran circular per la ZBE encara que siguin contaminants.
Les sancions començaran a aplicar-se a l’abril, perquè els primers tres mesos en vigor de la normativa serviran per a fer campanya informativa i conscienciar els conductors, els quals rebran els avisos corresponents.
La nova normativa també preveu que els particulars disposin de deu autoritzacions l’any per a accedir o circular per la zona –encara que duguin vehicles contaminants i ho facin dins l’horari de restriccions– sempre que ho sol·licitin en un registre que s’habilitarà més endavant.
S’espera que, amb la nova ordenança i els sistemes de control, deixin de circular diàriament per la ZBE prop de 50.000 vehicles i que d’aquí a quatre anys la reducció sigui d’uns 125.000 vehicles.
Sistema de control
El control dels vehicles en l’horari de set del matí a vuit del vespre es farà mitjançant un sistema de lectura de matrícules mitjançant una setantena de punts de videovigilància instal·lats a la ciutat. Amb una lectura de matrícula es podrà comprovar si el vehicle disposa d’etiqueta de la DGT o és un vehicle categoritzat com a contaminant. En tot cas, no és obligatori portar l’etiqueta de la DGT enganxada al cotxe.
Tipus de sanció
Les sancions es dividiran entre infracció lleu (de 200 a 499 euros), greu (de 500 a 999 euros) o molt greu (de 1.000 a 1.803 euros). Les lleus s’aplicaran a les motos, als turismes i a les furgonetes mentre que es consideraran infraccions greus si es tracta d’autocars, furgonetes i camions.
Si se circula per la ZBE en cas d’haver-se declarat un episodi de contaminació de l’aire la infracció, passarà a ser catalogada com ‘greu’ en el cas de les motos, els turismes i les furgonetes i com a ‘molt greu’ si són autocars, furgonetes o camions.
A més, les multes seran acumulatives, és a dir, si un cotxe contaminant accedeix a la ZBE dins l’horari restringit, pot ser sancionat tant per entrar a Barcelona com per circular dins de la ciutat.
‘Mesura històrica’
La batllessa de Barcelona, Ada Colau, ha qualificat la proposta d’ordenança de ‘mesura històrica’. Segons ha explicat en un acte davant la premsa, la ZBE ‘és l’equivalent aproximadament de 20 vegades l’extensió de Madrid Central’.
De fet, la zona implica una àrea de més de 95 km2 que inclou, totalment o parcialment, Barcelona (a excepció de la Zona Franca-Industrial i el barri de Vallvidrera, el Tibidabo i les Planes) i quatre municipis més: l’Hospitalet de Llobregat, Cornellà de Llobregat, Esplugues de Llobregat i Sant Adrià de Besòs.
La iniciativa s’emmarca dins de l’acord institucional entre la Generalitat de Catalunya, l’Àrea Metropolitana de Barcelona i l’Ajuntament de Barcelona, amb l’objectiu, entre d’altres, de reduir en els pròxims 15 anys un 30% de les emissions a l’atmosfera de contaminants d’efecte local, principalment l’NO2 i les PM10.
El conseller de Territori, Damià Calvet, ha explicat que la Generalitat farà un ‘acompanyament’ i ha assenyalat que l’entrada en vigor ‘ha de comportar una millora de l’oferta del transport públic’. En aquest sentit, ha explicat tant en l’àmbit dels FGC com el metro ja s’estan comprant noves unitats que permetran més freqüència mentre que queda pendent una millora del servei de Rodalies. ‘Exigim infraestructures en inversions i anticipació perquè pugui haver-hi el servei adequat’, ha reclamat.
Al seu torn, el vice-president de l’Àrea de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’AMB, Antoni Poveda, ha explicat que també s’està treballant en l’increment i millora de la flota d’autobusos a la ciutat.
Calendari
La proposta de nova ordenança és conjunta als diversos municipis implicats en la ZBE i, per tant, haurà de tramitar-se als respectius ajuntaments. En el cas de Barcelona, s’espera que pugui aprovar-se en el ple del mes de desembre.