06.07.2023 - 21:40
The Washington Post · Kelsey Ables
Tòquio – Molts viatgers decideixen de viatjar amb poca roba, només amb l’equipatge de mà i prou. Però què passaria si poguessin viatjar sense maletes?
Això ho proposa un nou programa de lloguer de roba de Japan Airlines (JAL). A partir de dimecres, els passatgers amb destinació al Japó podran reservar peces de vestir que trobaran a l’allotjament en arribar, cosa que és presentada com una “experiència de viatge amb un equipatge mínim”. El servei no començarà a funcionar fins el 31 d’agost. Sumitomo, una de les principals empreses comercials del Japó, serà l’encarregada d’adquirir, rentar i lliurar els articles, que se seleccionaran entre peces d’estoc i de segona mà.
El programa Any Wear, Anywhere (‘qualsevol roba a qualsevol lloc’) pretén alleugerir la càrrega que transporten els passatgers i també la que transporta l’avió. Durant el període de prova, que durarà catorze mesos, JAL vol controlar els canvis en el pes dels equipatges facturats pels passatgers i estudiar si això afecta les emissions de carboni dels avions.
El programa ofereix peces de vestir de la talla XS a la XL i en estils informal i informal desimbolt (smart casual). Un conjunt de roba informal elegant per a dona inclou un abric negre, tres jerseis, dues samarretes, dues calces amples i una faldilla. Un home que cerqui peces bàsiques d’hivern per a ús informal pot demanar un lot amb un abric, dos jerseis, dos pantalons i una samarreta. El servei costa uns trenta euros.
Aquesta prova és l’última d’una colla d’iniciatives ecològiques adoptades per les companyies aèries que volen mostrar una imatge de preocupació pel clima, malgrat els alts nivells d’emissions de la indústria. Les principals companyies s’han compromès a fer la transició cap a combustibles d’aviació sostenibles, i el Japó preveu d’exigir que el 10% del combustible utilitzat en vols internacionals sigui sostenible, segons que va informar fa poc el diari Nikkei. També s’han activat programes de compensació de carboni, que han estat criticats pels experts. I hi ha hagut més esforços, com ara el que ha fet Air New Zealand, que ofereix als passatgers gots de cafè comestibles, per mirar de reduir els residus.
El programa de JAL sembla una evolució natural de l’economia compartida. La gent s’ha avesat a compartir cotxes, cases, espais de feina, vaixells i fins i tot piscines.
No obstant això, encara no se sap si els viatgers del segle XXI, tan lligats a la imatge, confiaran en una empresa estrangera a l’hora de triar la vestimenta de viatge. I, si és el cas, qui sap com afectarà la petjada de carboni de la indústria de l’aviació, que segons els investigadors és responsable del 3,5% del canvi climàtic d’origen humà.
Si el programa pot tenir dificultats per a guanyar terreny entre tanta gent que s’estima més comprar en compte de llogar, també pot “fer créixer la consciència, fins a cert punt, sobre les emissions relacionades amb el pes i la distribució, i la necessitat que tots nosaltres comprem menys, tinguem menys i ens conformem amb menys”, diu Richard Cope, consultor de sostenibilitat de Mintel. Reduir els vols també forma part d’això, afegeix.
Prudence Lai, analista sènior d’Euromonitor International, ha elogiat la iniciativa perquè és fàcil de comprendre pels passatgers. Invertir en combustible d’aviació sostenible és costós, de manera que “reduir el pes és la manera més eficient en temps i en cost de ser sostenible entre els actors de l’aviació”.
El programa de JAL arriba amb grans promeses típiques de les iniciatives de sostenibilitat. Renunciar a uns deu quilos d’equipatge en un vol de Nova York a Tòquio redueix les emissions de carboni aproximadament de 7,5 quilos, que seria, segons que afirmen, l’equivalent de no fer servir l’eixugacabells durant 78 dies.
Ara bé, Saif Benjaafar, professor i expert en cadena d’aprovisionament de la Universitat de Minnesota, explica també que els serveis de lloguer poden estar en voga, però “sovint no compleixen la promesa ambiental” a causa de la petjada de carboni associada amb el lliurament, la devolució i el recondicionament dels productes abans de poder-los tornar a llogar. “En aquest cas concret, JAL pot reduir la petjada de carboni, però a costa de crear noves emissions pel negoci de lloguer”, diu.
JAL no ha respost si mesurarà la petjada de carboni del negoci de lloguer.
També preocupa si els passatgers simplement ompliran l’espai que haurien utilitzat per a la roba amb uns altres articles, diu Steffen Kallbekken, del Cicero Center for International Climate Research, amb seu a Oslo. I si aquests serveis faran augmentar la demanda de viatges, cosa que podria tenir efectes contraproduents.