10.07.2016 - 12:46
BARCELONA, 10 (EUROPA PRESS)
La doctora en Història d’Art Modern i Contemporani Mercè Vidal ha reivindicat en el llibre de gran format ‘Les joies del Noucentisme’ (Enciclopèdia Catalana) les 120 obres “més emblemàtiques” d’aquesta etapa polític-cultural de principis de segle XX.
Segons ha explicat l’autora en una entrevista d’Europa Press, l’obra reflecteix les millors creacions del Noucentisme, no només de Barcelona, sinó de tot Catalunya i fins i tot Mallorca –per on es va estendre–, i intenta posar en relleu l'”art del jardí com a espai humanista”, on la flora ha estat domesticada.
Aquell corrent, “com en l’època actual, intentava posar les bases d’un Estat, i sembla que estem en el mateix moment”, ha explicat Vidal, recordant que en aquell temps es va afermar el catalanisme.
Amb una conjunció de política i cultura, el món de les arts es va convertir en un marc idoni des del que es projectava la catalanitat, en potenciar-se un art social amb pinzellades de raó, mesura, harmonia, senzillesa i humanisme.
“SENSIBILITZAR EL CIUTADÀ”
Vidal ha esgrimit que darrere d’aquest moviment hi havia una clara intenció de “sensibilitzar els ciutadans” perquè apreciessin la bellesa, sempre amb un punt idealista a base d’obres senzilles.
D’aquesta manera, en les 416 pàgines d’aquesta obra, es troba arquitectura particular, pública i religiosa, jardins, pintura mural, pintura sobre tela i escultura, tot això fotografiat en l’àmbit privat i públic.
Per a la realització de l’obra, ha recorregut a llars de la burgesia catalana i també a espais públics que en aquella època eren llocs d’estiueig, com Viladrau, S’Agaró, Valldoreix i Sitges.
Comenten aquestes 120 obres una vintena d’experts en la matèria, tots ells catalans, i que mantenen algun vincle amb el Noucentisme, ja sigui per desenvolupar la seva activitat professional en museus, o per haver realitzat investigacions acadèmiques sobre aquesta qüestió.
EL QUE EL FRANQUISME VA INTENTAR ESBORRAR
A més d’haver-se basat en un criteri de representativitat, Vidal ha buscat que l’estat de conservació de les obres fos bo, i precisament ha deplorat el “poc respecte i valoració que ha tingut el Franquisme” cap a aquestes peces, tractant-les d’esborrar moltes vegades.
Aquest projecte s’emmarca en una col·lecció d’Enciclopèdia Catalana basada en joies artístiques, i que també ha recorregut el Romànic, el Modernisme i el Barroc, al qual ara se suma el Noucentisme, ha explicat l’editora, Mariona Cabana.