07.02.2019 - 16:39
El secretari valencià d’Agricultura i Desenvolupament Rural, Francisco Rodríguez Mulero, ha destacat avui que les exportacions agroalimentàries del País Valencià al Canadà han augmentat un 38% en l’última campanya de 2018, a causa de l’acord entre Europa amb aquest país, el CETA.
Així ho ha indicat davant els mitjans de comunicació a la fira Fruit Logística a Berlín, que enguany celebra la seva 27 edició i en la qual participen noranta mercantils del sector agroalimentari valencià, de les quals unes trenta es troben a l’estand del País Valencià.
Mulero ha destacat que gràcies a l’acord amb el Canadà, CETA, i a la missió empresarial que el president de la Generalitat, Ximo Puig, va realitzar a aquest país ‘les exportacions s’hagin incrementat un 38% en una sola campanya’, fet que suposa multiplicar l’exportat amb anterioritat.
Així mateix, ha fet valdre que l’acord entre Europa i el Japó ha permès que vins valencians s’hagin convertit en un ‘referent’ al país. De fet, ha assenyalat que una cadena de supermercats que compta amb uns 2.000 establiments té en exclusiva un vi del celler Cherubino Valsangiacomo i és actualment la que més exporta al Japó. ‘Som líders’, ha emfatitzat.
El secretari valencià d’Agricultura ha assenyalat que en aquest certamen les perspectives estan sent bones i hi ha ‘optimisme’ perquè s’està aconseguint un dels objectius marcats: obrir nous mercats com la Xina, el Canadà o el Japó. ‘No hem notat preocupació de disminució de la demanda, sinó que en general estan contents i l’expectativa de manteniment de l’oferta és realista’, ha assenyalat per destacar que, de fet, ell ha presenciat el tancament de dues operacions amb mercats com Taiwan o l’Argentina.
‘Les nostres empreses avui aquí posen de manifest que no només l’europeu és el nostre mercat europeu, sinó que tenim un altre de tercers països que estan sent treballats’, ha indicat.
Preguntat per si hi ha preocupació pel Brexit o la crisi del sector citrícola, Mulero ha negat aquest extrem en afirmar que no ha notat ‘res diferent’ respecte a l’edició anterior: ‘Això és una fira comercial i la gent ve a comprar i vendre’.
‘El Brexit està al cap i és una preocupació, però a la fira es vénen a fer negoci i jo he vist a la gent innovant, fent negoci i comerç’, ha ressaltat per apuntar, respecte als cítrics, que tot i que aquesta crisi és ‘important’ per als productors valencians, per al comerç internacional ‘no deixa de ser una certa anècdota’, pel que ha insistit que les empreses estan centrades en la internacionalització cap a nous mercats.
Caqui: A per la Xina, el Canadà i l’Índia
Precisament, una d’aquestes empreses que ha acudit a Fruit Logistica amb noves perspectives de negoci ha estat l’associació espanyola del caqui, que aglutina 45 mercantils, de les quals el 90% són valencianes, i el president, Pascual Prats, ha fet notar la importància d’exportar a altres països més enllà de l’europeu a causa de les previsions d’augment de la producció que s’estima que en dos anys arribi als 600 milions de quilos.
En aquest sentit, ha detallat que aquesta campanya ha estat menor de l’espera a causa de la pedra i a les inclemències meteorològiques, ja que s’han recollit 240 milions de quilos, quan el potencial era de 400 milions i la previsió per a la següent és de 500 milions. Per això, ha advocat per arribar a mercats com la Xina o el Canadà, però també ha avançat la seva intenció de portar el caqui a l’Índia.
Reinventar-se cap a l’ecològica
Per la seva banda, Paco Planes, de Terra i Xufa -empresa que fa deu anys que elabora productes derivats de la xufa-, ha explicat que en els últims anys han anat ‘evolucionant i innovant’ i abastant també la comercialització de fruites i verdures ecològiques, però mantenint la seva essència. Així, han obert noves línies de productes com cremes d’untar a força de cacau i xufa o cerveses també elaborades amb aquest tubercle.
Així, ha considerat que la reinvenció cap a l’ecològic suposa ‘defensar els productes’ i ‘sortir del corrent convencionalista’. ‘És una manera de diferenciar-se i defensar el producte en un mercat que valora molt més la qualitat’, ha assegurat.
L’alta tecnologia és el que caracteritza Zumo, una mercantil que ha creat un sistema únic per esprémer qualsevol mena de cítrics de manera vertical i sense tocar la closca, segons explica el seu responsable de comptes, Víctor Rius.
Per a això, la màquina esprem la part interior de la fruita ‘traient el màxim profit amb la màxima qualitat’. A més, s’adapta la mida depenent del cítric per la qual cosa es poden aconseguir sucs de fruits de dimensions tan dispars com arangers o llimones, ha indicat per avançar que ‘alguns supermercats estan fent proves amb diferents màquines en els seus establiments’.