15.08.2016 - 12:12
MADRID, 15 (EUROPA PRESS)
Les empreses de Madrid, El País Basc, Navarra i Catalunya, caracteritzades per un important pes de la indústria i els serveis avançats, són les que més diners inverteixen de mitjana en innovació tecnològica, segons l’Observatori de Competitivitat Empresarial, elaborat per la Cambra de Comerç d’Espanya amb dades de l’Institut Nacional d’Estadística (INE).
Aquestes quatre comunitats autònomes tenen a més una proporció d’empreses innovadores superior a la mitjana i han experimentat des del 2010 una disminució del nombre d’empreses innovadores inferior a la mitjana.
A l’altra banda es troben aquelles regions en les quals el turisme i l’agricultura tenen un major pes relatiu, ja que són activitats menys intensives en la utilització de recursos per a la innovació, donada la seva naturalesa productiva.
Segons l’Observatori Empresarial de la Cambra de Comerç, els costos i la falta de recursos propis són els principals obstacles que tenen les pimes espanyoles a l’hora d’emprendre processos d’innovació.
En concret, el 26,3% de les pimes apunten que innovar té un cost global elevat i un altre 26,1% afirma que no innova perquè no té recursos per fer-ho. Alhora, el 21,1% assenyala que la falta de finançament extern és el principal fre per invertir en innovació.
A partir d’aquestes dades, el director del Servei d’Estudis de la Cambra de Comerç d’Espanya, Raúl Mínguez, ha destacat la necessitat de posar en marxa accions que possibilitin el creixement de la mida mitjana de les empreses perquè aquestes guanyin “múscul” i puguin invertir més en innovació.
Segons l’Observatori de Competitivitat Empresarial de la Cambra de Comerç, una quarta part de les empreses creu que no cal innovar perquè no hi ha demanda d’innovació i un 10% assenyala que ja va innovar en anys anteriors.
Per a Mínguez, aquestes dades reflecteixen que encara cal sensibilitzar les empreses, especialment les de menors dimensions, sobre la importància de la pràctica innovadora de manera sostinguda com a factor estratègic per guanyar competitivitat i consolidar-se en el mercat.
De fet, el 28% de les empreses espanyoles no té previst invertir en innovació al llarg de 2016, fet que evidència, per a la Cambra de Comerç, la necessitat de continuar amb les mesures de sensibilització, informació, estímul i assessorament en la matèria.
En contrapartida, la majoria de les companyies, el 69%, preveu mantenir o incrementar els recursos destinats a innovar durant el present exercici.