06.07.2016 - 12:20
|
Actualització: 07.07.2016 - 01:40
Els Populars no volen un model d’immersió i avisen que si no es complix la LOMQE aniran als tribunals
VALÈNCIA, 6 (EUROPA PRESS)
El ple de les Corts Valencianes ha rebutjat este dimecres una proposta del PP per a instar al Consell a estendre el model educatiu plurilingüe que ha aprovat l’anterior govern autonòmic en 2012 a tot l’alumnat de centres sostinguts públics i a “respectar les zones castellanoparlants de la Comunitat i no imposar l’ensenyança obligatòria del valencià a les comarques que tenen la possibilitat d’estar exemptes”.
La iniciativa, que ha estat rebutjada amb els vots en contra de PSPV, Compromís i Podem, i ha comptat amb el suport de Ciutadans, també proposava convocar estades formatives de l’alumnat a l’estranger amb la partida de dos milions d’euros que va deixar previst amb este fi l’anterior Consell” i “continuar augmentant l’oferta de capacitació en llengües del professorat i la certificació del nivell de llengua”.
La diputada del PP Beatriz Gascó ha justificat la necessitat d’esta proposició no de llei perquè en els últims mesos ha quedat demostrat que la Conselleria d’Educació actua “al dictat d’Escola Valenciana” i defensa “postulats catalanistes” i la immersió lingüística, que seria “un retrocés” per als alumnes valencians”.
Ha assenyalat que tot i que el titular d’Educació, Vicent Marzà diu que advoca per un model de consens la realitat és que “ja ho té redactat, ho té en un calaix” i “desterra completament el castellà del sistema educatiu”.
Gascó ha preguntat als grups si volen “un model moderat que contenta a tot el món” o “un model radical”. “No volem importar a la Comunitat Valenciana el model català”, ha reiterat, i alhora ha demanat traçar unes línies roges perquè el model que s’implant respecte la llibertat, igualtat, la Llei d’Ús i l’Estatut d’Autonomia.
Des del grup socialista, la diputada Mercedes Caballero ha començat el seu discurs en xinès, anunciant el vot en contra i, segons ha dit, els parlamentaris haurien pogut entendre la seua intervenció si haguera seguit endavant la intenció de l’exconseller d’Educació del PP Alejandro Font de Mora.
A més, ha incidit que el decret del plurilingüisme del PP no va aconseguir el vistiplau de la comunitat educativa i ha assegurat que esta proposta s’ha plantejat per a traure “rèdit electoral”. Segons la seua opinió, el debat entre “bons i dolents” i sobre el catalanisme “ja està superat”.
Gascó ha assegurat no entendre la posició dels socialistes perquè “són moderats” i els ha demanat que s’alliberen dels postulats dels seus socis de govern i “recuperen l’essència que els definix”.
Per la seua banda, el diputat de Compromís Josep Nadal ha explicat que el decret del PP partia d’un error, que valencià i castellà conviuen en un marc “normalitzat i harmònic” quan durant els 20 anys de govern dels populars s’ha produït un “procés de substitució del valencià” que ha provocat que només el 30% de la població tinga una competència oral en la llengua autòctona.
A més, els ha acusat de “discriminar el valencià” i els alumnes que viuen en zones castellanoparlants, així com d’agitar “el discurs de la por, de l’enfrontament entre territoris i llengües”.
“RADICALITZAR L’ÀMBIT LINGÜÍSTIC”
La diputada del PP ha acusat el Consell de “radicalitzar l’àmbit lingüístic en el sistema educatiu” i ha assenyalat que el pròxim curs la LOMQE s’aplicarà ja en tota primària i, per tant, deurà haver una assignatura com a mínim vehiculada en castellà. “Si no complixen la llei anirem als tribunals”, ha assegurat Gascó, que ha advertit que si no ho fan estaran “prevaricant” després de ser insubmisos i anar contra la llei a posta.
Des de Podem, la diputada Sandra Mínguez ha criticat que el model plurilingüe del PP va suposar fer “la casa per la teulada”, sense consens i ha acusat els populars de voler “dividir als valencians”. Segons ha remarcat, l’objectiu ha de ser “no imposar, sinó ampliar” les competències lingüístiques i això “no té res a vore amb el pancatalanisme, s’ho diu una que és de Conca”.
Per part de Ciutadans, Mercedes Ventura ha mostrat el seu suport cap a un sistema educatiu en què “tinguen cabuda totes les llengües” i s’ha després de preguntar-li per quin el Consell “no rescata als nostres alumnes del fracàs i abandonament escolar”.