17.12.2016 - 22:00
|
Actualització: 18.12.2016 - 10:31
El president electe dels Estats Units, Donald Trump, ha criticat de manera constant els mitjans de comunicació. Durant la campanya electoral, per exemple, els va acusar de manipular les eleccions i estar al servei de la seva rival, Hillary Clinton. El diari The New York Times ha estat una de les víctimes principals dels seus atacs.
Trump sap que gran part de l’elit mediàtica dels EUA li té animadversió, però a la vegada és conscient que pot aprofitar-se dels mitjans de comunicació per satisfer el seu interès. Com? Ell és un reconegut home espectacle —ha participat en diversos programes de televisió— i sap quin és el taló d’Aquil·les dels mitjans: l’audiència. Sense ella no funcionen i molts són capaços de fer qualsevol cosa per ella.
Per això, el president electe ha adoptat una política comunicativa regida pels xous i els estirabots. D’aquesta manera, emmascara les seves decisions polítiques, moltes vegades controvertides i polèmiques. Pot sonar com una ximpleria, però és una estratègia molt ben calculada. De fet l’equip de comunicació de Trump controla totes les informacions i moltes només les fa públiques al compte de Twitter del magnat. Poques entrevistes i cap roda de premsa.
D’ençà de l’última roda de premsa han passat més de 140 dies. Trump encara era candidat i estava en plena campanya. En aquella compareixença va dir que ‘Putin no respecta Obama’ i li va demanar que pirategés a Hillary Clinton, per trobar els correus electrònics que estava amagant a l’FBI.
Aquesta setmana, per exemple, Trump ha fet ús de les cortines de fum per intentar amagar dues coses. Primer, el dijous havia d’explicar en roda de premsa com traspassa els negocis als seus fills per no tenir conflictes d’interessos un cop sigui escollit president pel Col·legi Electoral. Sobretot perquè moltes de les seves constructores treballen fora dels EUA i reben finançament estranger. Però poc abans va escriure un piulet assegurant que l’ajornava sine die perquè està ‘molt ocupat’ organitzant el seu equip de govern.
https://twitter.com/realDonaldTrump/status/808532286664822784
El segon fet es va produir el dijous, quan va nomenar secretari d’Estat (ministre d’exteriors) a l’actual president de la petroliera Exxon Mobil, Rex Tillerson. Un home que s’ha involucrat directament en negocis a Rússia i coneix personalment al president Vladimir Putin, qui el va arribar a condecorar amb l’ordre de l’amistat. Aquesta mateixa setmana, el president Barack Obama, la CIA i l’FBI han acusat el govern de Putin d’haver piratejat les eleccions presidencials del novembre.
I què va fer Trump per fer desaparèixer tot plegat? El mateix dia que va nomenar Tillerson es va reunir a la Trump Tower amb el raper afroamericà Kanye West. La trobada només va durar quinze minuts i segons West van parlar sobre ‘la vida’. Més tard també es va reunir amb els ex-jugadors de futbol americà Ray Lewis i Jim Brown. Pot semblar intranscendent, però els mitjans nord-americans van embogir amb la reunió Trump West.
En aquesta gràfica podeu veure les cerques a Google relacionades amb el president electe després de nomenar Rex Tillerson (blau) i reunir-se amb Kanye West (vermell). La cortina de fum va ser prou efectiva.
Abans de contraprogramar-ne el nomenament, Trump també va fer un xou televisiu de l’elecció del secretari d’Estat. Durant molts dies va aparentar no tenir gens clara la seva decisió i es va trobar amb diversos candidats. El sopar que va mantenir amb Mitt Romney, un dels seus crítics principals durant la campanya, també va fer perdre els estreps als mitjans.
Romney makes it “Facebook official” that he’s not Trump’s pick for secretary of state. https://t.co/tKDgtJvoRJ
— Maddow Blog (@MaddowBlog) 13 de desembre de 2016
Un altre cas similar es va produir durant el nomenament de Scott Pruitt al capdavant de l’agència de protecció mediambiental (EPA). Pruitt és procurador general de l’estat d’Oklahoma i un negacionista del canvi climàtic. Grups ecologistes l’han definit com ‘un llop per a protegir el corral’. Evidentment, Trump va fer servir una cortina de fum per intentar ocultar la polèmica. Abans de fer públic el nomenament es va reunir amb l’ex-vice-president dels Estats Units i reconegut ecologista, Al Gore. Més tard ho va fer amb l’actor Leonardo DiCaprio.
Ací podeu veure les cerques a Google de Pruitt (blau), Al Gore (vermell) i DiCaprio (groc) relacionades amb el president-electe.
Una presidència de telerealitat
L’ex-portaveu dels republicans al Congrés i defensor de Trump, Newt Gingrich, ja va explicar fa temps en una entrevista a la cadena Fox com el president electe intenta convertir la presidència en un xou de telerealitat per mantenir els mitjans i l’audiència distrets. ‘Sincerament els mitjans sempre s’entretindran perseguint el conill’, va dir.
https://www.youtube.com/watch?v=X7BEvsnOZMU