Adam Smith deia que la clau del progrés humà es basa en l’intercanvi voluntari de productes, és a dir, en la capacitat de comerciar. Ara bé, en la nostra era digital el comerç ja no cal que es faci a través de la presència física de venedor i comprador en un espai determinat. Ara la informàtica i Internet ens permeten de comprar i vendre productes de qualsevol lloc del món.
Si sou emprenedors, empresaris, si voleu ampliar el vostre negoci o crear-lo, si sou creatius o simplement voleu rendibilitzar les vostres aficions manuals, us calen uns coneixements per a la creació d’una botiga en línia. Jo parlaré de temes tècnics, però no oblideu d’altres aspectes tant o més importants: el producte (què vendrem), la viabilitat del negoci (farem diners?), el màrqueting (a qui li vendrem), la logística (com el farem arribar), etc… Aquí teniu els meus consells:
A on la posarem?
Quan busqueu ‘hosting’, el lloc a on tenir el vostre servidor i on tindreu la botiga, no us fixeu només en el preu. Moltes vegades el més barat no és el millor. Demaneu qualitat i garantia, i tingueu en compte que la rapidesa de la vostra botiga ajuda al posicionament a Google.
Si no som especialistes i no ens volem enredar amb tecnicismes el més senzill és anar a proveïdors que ens ofereixin el ‘hosting’ i un sistema de plantilles per a crear la botiga.
- Hostalia, us ofereix 3 mesos gratis, de 25 a 80 € al mes segons les vostres necessitats.
- 1&1, de 20 a 70 € al mes, amb descomptes el primer any.
- Strato, de 18 a 58 €, també amb descomptes el primer any.
- FactoriaDigital, de 15 a 30 € al mes -mésIVA-, potser els més flexibles perquè us ofereixen solucions per Magento 2.0, PrestaShop o WordPress i presumeixen de ser els més ràpids. Recordeu que ser ràpid puntua més a les cerques de Google!
- Shopify, de 29 a 299 € al mes.
Totes elles ja t’ofereixen solucions amb proveïdors de pagament com PayPal, o bé amb proveïdors de logística com MRW o Seur.
CMS
Si sou espavilats i us atreviu a fer-ho a mida, hi ha solucions molt potents de codi obert:
- magento, tenen una Community Edition del seu software que està en marxa a més de 250.000 botigues i que, segons Builtwith, és la plataforma d’eCommerce més popular: un 20% de les botigues si sumem Magento i Magento Enterprise.
- wordpress + woocommerce, amb més de 14,7 milions de descàrregues del software, és per a botigues online que funciona a través de WordPress, la més usada a l’estat espanyol.
- prestashop, el segon software més usat a l’estat espanyol, també Open Source.
- oscommerce, ofereixen Online Merchant amb més de 7.000 ‘add-ons’ per millorar i personalitzar la vostra botiga i més de 13.000 llocs actius venent en línia.
Com cobrarem?
El sistema integral de
Paypal que permet que els vostres clients facin servir aquest sistema de pagament, però també qualsevol targeta de crèdit. A la pàgina de l’enllaç veureu què us ofereixen, els preus mensuals i les comissions en funció del vostre volum de negoci.
Requeriments legals
Si teniu el ‘hosting’ a un país extra comunitari, podeu tenir problemes amb la LOPD, perquè en molts casos obliga que les dades ‘sensibles’ estiguin sempre en un servidor europeu.
Molta atenció als requeriments legals perquè podem tenir la millor botiga online i haver de tancar-la per culpa de sancions. Vegeu-los:
- Identificació completa del negoci, si és una persona física o jurídica, el NIF, les dades d’inscripció al Registre Mercantil, dades de contacte, domicili, etc… I tot això s’acostuma a posar sota ‘Avís Legal’.
- Normes d’utilització de la botiga: indicant clarament el preu i si és amb IVA o s’ha d’afegir, despeses d’enviament, garanties, mètode i costos de devolució, forma de pagament, atenció al client, etc…
- Adaptació a les normes de ‘cookies’, avís legal i opció de desistir d’acceptar les cookies.
- Informar de l’ús que en farem de les dades, d’acord a le Llei de Protecció de Dades i la nostra política de privacitat, la Llei Orgànica 15/1999 de 13 de desembre i el Real Decret 1720/2007. Segons aquesta llei, a més, és obligatori que les transaccions de pagaments es facin amb un sistema segur.
- Informar i garantir el dret de desistiment, que permet als compradors tornar la compra abans de 14 dies naturals sense haver de donar cap motiu, ja que segons la Llei 3/2014: “la facultad que tiene el consumidor de dejar sin efecto el pedido realizado y devolver lo que haya comprado sin necesidad de justificar su decisión”.
- Assegurar-nos que no incomplim cap dret de propietat intel·lectual amb les fotos, logos, tipus de lletres, etc. que fem servir a la nostra botiga
- Mai, sobretot, enviar spams en nom de la nostra botiga
- Informar que els problemes d’un producte en el transport sempre són responsabilitat de la botiga, mai del comprador
Oferir confiança
Si, a més de seguir fil per randa totes les exigències legals, que són moltes, voleu seguir les bones pràctiques del comerç, podeu treure el
Certificat de Bones Pràctiques Comercials que dóna AENOR i que us permet fer-ne propaganda a la vostra botiga perquè els clients sàpiguen que seguiu les normes de Bones Pràctiques que us podeu descarregar
en PDF.
Molt similar és el ‘
Trustd Shop’, un certificat o segell europeu de qualitat, a partir de 49 € mensuals que, entre moltes coses, posen a disposició de la botiga un ‘widget’ certificat per rebre valoracions i comentaris sobre la vostra botiga i fer el seguiment de les valoracions.
Penseu que oferir confiança no és només una forma de què els clients us vegin com una botiga ‘honesta’ sinó que Google valora més les botigues amb segells de qualitat perquè han passat per controls estrictes i les puja en els resultats d’una cerca.
Que tingueu molta sort i coratge en la vostra tasca, si es creen unes bones bases, el negoci pot rutllar quasi sol.