11.07.2016 - 20:01
Demanen reforçar a Madrid la gestió de les passarel·les, més recursos en els filtres de seguretat i eliminar el requisit de presentar el DNI per a l’embarcament
MADRID, 11 (EUROPA PRESS)
L’Associació de Companyies Espanyoles de Transport Aeri (ACETA) ha reclamat avui al Ministeri de Foment que agiliti les aprovacions operatives que concedeix l’Agència Estatal de Seguretat Aèria (AESA) i acceleri la implantació de sistemes telemàtics que agilitin la gestió, entre altres mesures, per garantir el funcionament del sistema del transport aeri a Espanya.
L’ACETA, que agrupa Iberia, Vueling, Air Europa, Evelop, Iberia Express, Air Nostrum, i Binter Canarias, ha demanat a les autoritats aeronàutiques que es dotin dels “recursos adequats” als aeroports per garantir una “prestació eficient de tots els serveis”, sobretot a l’estiu en el control de passaports i en els filtres de seguretat, on es produeixen congestions.
Segons aquesta associació, eliminar l’exigència de comprovar la documentació dels passatgers a la porta d’embarcament, una formalitat que només exigeixen quatre països dels 26 de l’espai Schengen, Espanya, Itàlia, Portugal i la República Txeca, agilitaria el procés d’embarcament una mitjana de 5 minuts.
La ministra de Foment en funcions, Ana Pastor, va convocar aquesta tarda totes les companyies aèries que operen a Espanya per “abordar les previsions amb vista a la temporada d’estiu” a una trobada a la seu del Ministeri al costat de representants d’Aena, de l’AESA, de la Direcció General d’Aviació Civil (DGAC) i ENAIRE.
A la trobada, que va presidir Pastor, van acudir representants d’Iberia, Iberia Express, Vueling, Air Nostrum, Air Europa, Easy Jet, Ryanair, airberlin i Norwegian, així com representants de les cinc principals associacions del sector.
Quan s’ha acabat la reunió, el secretari d’Estat d’Infraestructures, Transport i Habitatge, Julio Gómez-Pomar, ha assenyalat en declaracions als mitjans que la reunió amb els representants d’aerolínies i del sector ha estat “molt positiva”. “Totes les companyies estan funcionant amb els serveis de reforç per atendre la demanda”, ha afirmat.
Des de Foment se’ls ha traslladat que davant de qualsevol incidència o possibles problemes s’anticipin i es posin en contacte amb la Secretària d’Estat de Transports, que a més del seu paper de supervisor, els prestarà la seva col·laboració i suport per facilitar el trànsit aeri.
Per la seva banda, el president d’ACETA, Antonio Pimentel, ha valorat la reunió com a “positiva”, i ha recordat que el funcionament del sistema aeri depèn de tots els agents implicats.
“Hem constatat que l’eficient funcionament del sistema del transport aeri a Espanya, integrat per les companyies aèries, pels aeroports, la navegació aèria i els organismes reguladors i l’Administració, depèn de la perfecta coordinació i col·laboració de tots els agents implicats”, ha assenyalat, per explicar les mesures que des de la indústria aèria s’han traslladat a Foment per contribuir a la millora del sistema del transport aeri a Espanya.
ELIMINAR BARRERES I IMPLANTAR SISTEMES TELEMÀTICS
Les aerolínies asseguren que cal “racionalitzar i simplificar els procediments” per a l’obtenció de les aprovacions operatives, ja que en ocasions troben “barreres” que situen les aerolínies espanyoles en “situacions de desavantatge front als seus competidors europeus”.
Tot i que des de l’ACETA reconeixen que el funcionament de l’AESA ha millorat en els últims temps, es recorda que les companyies aèries depenen d’aquest organisme per a la seva operativa diària i els retards en la concessió de permisos o aprovacions suposen “un impacte operatiu i econòmic”.
Sobre aquesta qüestió, les aerolínies han demanat agilitar la incorporació de noves aeronaus a la llicència de les companyies aèries i agilitar igualment els cursos d’adaptació de tripulacions als diferents tipus d’aeronaus, a més d’accelerar la gestió d’expedients, llicències i certificats, com per exemple l’expedició de llicències de pilots.
Alhora, troben a faltar “més inversió en tecnologia” per agilitar el pas per aeroports i permetre un més flux de passatgers i la reducció dels temps de trànsit, així com reduir els temps d’escala als aeroports.
Consideren que els temps de resposta del servei d’assistència a persones amb mobilitat reduïda (PMRs) no s’adapten a les necessitats de les companyies aèries, “fet que impacta en els clients i en la puntualitat dels vols”, assenyala l’ACETA, que veu necessari reforçar a Madrid la “gestió de passarel·les quan arriben els vols”, cosa que provoca també esperes de l’avió.
Finalment, han demanat que s’acceleri la implementació del ‘Cel Únic Europeu’ (SES) i de la seva eina tecnològica SESAR, una iniciativa europea que faria estalviar temps de demores, en consum de combustible i en emissions de CO2, i que en el si de la UE es treballi per reduir les vagues en els serveis de control i navegació. L’atur dels controladors espanyols el setembre del 2015 va provocar el 37% dels retards en els aeroports espanyols, segons dades d’ACETA.
UN 10% MÉS DE PLACES
Les aerolínies que operen a Espanya tenen previst oferir més de 186 milions de places durant aquesta temporada d’estiu, entre el 27 de març i el 29 d’octubre del 2016, fet que suposa un increment superior al 10% respecte a l’any anterior (168,8 milions de seients).
Segons dades d’Aena, el nombre de rutes totals programades en els aeroports espanyols durant aquesta temporada d’estiu és de 2.781 connexions, 259 més que en la temporada d’estiu de l’any 2015, programació sempre subjecta als canvis per part de les companyies aèries.
Per zones, entre Espanya i Europa s’han programat 119 milions de seients amb de 660.000 programats; mentre que amb l’Amèrica Llatina l’oferta supera els 5,2 milions de seients amb 17.600 moviments. Respecte als vols nacionals, l’oferta és de 54 milions de places amb 440.000 moviments previstos fins a final del mes d’octubre.