24.07.2016 - 09:17
|
Actualització: 25.07.2016 - 00:03
Demà s’acaba el termini marcat per la jutgessa d’Osca per traslladar a l’Aragó les 97 obres d’art del monestir de Sixena en litigi, que ara són al Museu de Lleida i el Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC).
De les 97 obres, que van ser comprades per la Generalitat de Catalunya i el MNAC entre els anys 1983 i 1994 per uns 300.000 euros, 53 són al dipòsit del Museu Nacional d’Art de Catalunya i no s’han exposat mai enlloc. Les 44 restants són al Museu de Lleida. D’aquestes, set estan exposades: tres caixes sepulcrals de les monges i quatre fragments d’un retaule dedicat a Santa Anna, de Gabriel Joly. La resta són a les reserves del Museu de Lleida.
Evolució judicial del conflicte
El judici sobre la propietat de les 97 obres d’art de Sixena es va fer el 27 de febrer de 2015 al jutjat de primera instància número 1 d’Osca i la titular, Maria del Carmen Aznar, va declarar nul·les les compres, en la sentència emesa el 8 d’abril de 2015. La Generalitat va recórrer llavors contra aquesta sentència a l’Audiència d’Osca, que encara ha de resoldre. Precisament el fet que la sentència no sigui ferma ha estat el principal argument de Catalunya per a no traslladar els béns. Cal recordar, a més, que contra la decisió de l’audiència encara s’hi podria presentar un recurs al Tribunal Suprem.
Tot i que la sentència no sigui ferma, hi ha una ordre de trasllat provisional emesa pel jutjat de primera instància número 1 d’Osca el 12 de juny de 2016, a petició del govern de l’Aragó i l’Ajuntament de Vilanova de Sixena. La Generalitat i el MNAC van recórrer contra aquesta ordre de trasllat provisional, però el 23 de maig proppassat la jutgessa d’Osca va rebutjar el recurs i l’endemà, en un decret, va posar-hi data i va ordenar de traslladar a Sixena les obres d’art en litigi el 25 de juliol. El govern va presentar el 31 de maig un recurs de revisió del decret pel que feia a l’establiment d’una data límit, però el 5 de juliol la jutgessa també el va desestimar.
La Generalitat ha maldat per frenar aquest trasllat de les obres a través d’altres vies també. El 19 de juny de 2015 el conseller de Cultura planteja un conflicte de jurisdicció i requereix la inhibició del jutjat de primera instància número 1 d’Osca en relació amb el procediment. El 23 de juliol de 2015, el mateix jutjat rebutja el conflicte de jurisdicció i ho remet al Tribunal Suprem. El Tribunal Suprem també rebutja el conflicte jurisdiccional plantejat per la Generalitat i reconeix així la competència del jutjat de primera instància número 1 d’Osca per a resoldre el conflicte. Esgotada aquesta via, el 12 de juliol de 2016 la Generalitat i el MNAC demanen la nul·litat d’actuacions contra la resolució provisional del jutjat d’Osca i el 19 de juliol la jutgessa d’Osca ho desestima. La Generalitat considerava que tant la sentència com la interlocutòria s’havien dictat sense tenir en compte les competències que té atribuïdes estatutàriament la Generalitat en matèria de patrimoni cultural.
El conflicte polític i social
El Parlament de Catalunya va aprovar el 13 de juliol de 2016 una resolució en què demanava al govern que es comprometés a garantir que les obres de Sixena es quedessin a Catalunya. La Diputació i l’Ajuntament de Lleida es van adherir a un manifest signat el 8 de juny de 2016 per quinze entitats lleidatanes que formen part de la Plataforma d’Entitats Culturals de Lleida reclamant que la Generalitat actués amb urgència per frenar el trasllat de les peces el 25 de juliol. Al manifest s’hi van anar adherint entitats i institucions d’arreu de Catalunya. La Facultat de Lletres de la UdL va emetre el 3 de juny un comunicat defensant que els béns es quedessin a Catalunya. El 9 de juny proppassat la Xarxa de Museus de Lleida i l’Aran comunica en un manifest el seu suport incondicional al Museu de Lleida i al MNAC. La Junta de Museus informa negativament sobre el trasllat dels béns de Sixena a l’Aragó, recordant que els objectes dipositats al Museu de Lleida són catalogats i protegits per la Generalitat.
També al carrer s’han dut a terme actes de suport al Museu de Lleida i al MNAC. El més multitudinari va ser la festa reivindicativa que va aplegar prop d’un miler de persones a Lleida el 14 de juliol per defensar que no marxessin les obres, sota el lema ‘Els Museus no es toquen’. El periodista i escriptor Francesc Canosa va llegir amb contundència el manifest en què es demanava al govern fermesa per a defensar la unitat de les col·leccions museístiques.
Acord de govern previst
La Generalitat ha anunciat que dimarts el consell de govern aprovarà el trasllat a l’Aragó de les 53 obres d’art del Monestir de Sixena que es troben al MNAC perquè, asseguren, no formen part del catàleg de béns protegits; però no les 44 obres que hi ha al Museu de Lleida, perquè recorden que formen part d’una col·lecció, que són catalogades i protegides per la llei catalana de patrimoni.
El conseller de Cultura, Santi Vila, davant la seva homòloga aragonesa, Maria Teresa Pérez, en una reunió el 25 de febrer proppassat a Saragossa, ja va proposar de cedir les 53 obres del monestir de Sixena que hi ha al MNAC, però la falta de consens polític i territorial va obligar-lo a fer marxa enrere. Ara, sembla que la mesura s’acordarà el 26 de juliol i llavors caldrien ‘uns quants dies’ per a traslladar les 53 obres del MNAC, segons Cultura. Així doncs es compliria només una part de l’ordre (faltarien les 44 del Museu de Lleida) i tard, perquè el termini s’acaba demà. Caldrà veure com hi respon l’Aragó, perquè tant els serveis jurídics del govern aragonès com de Vilanova de Sixena han demanat al jutjat que la policia judicial intervingui per agafar les 97 peces.
Més conflictes oberts
Hi ha un altre conflicte judicial obert paral·lel que segueix el seu curs de manera independent. Es tracta dels murals originaris de la sala capitular del monestir de Sixena (Osca), que són exposats al MNAC, que l’Aragó també reclama. Se’n va fer el judici el 18 i 19 de gener i el 5 de juliol d’enguany i el jutjat de primera instància número 2 d’Osca va condemnar el MNAC a restituir les pintures al seu lloc d’origen. Les pintures murals decoraven des del segle XII el monestir, però un incendi durant la guerra de 1936-1939 les va malmetre. Patrimoni de la Generalitat les va recuperar i les va portar a Barcelona, on van ser restaurades. El MNAC les té en dipòsit des de l’any 1940 i, des de 1960, són exposades al públic com una de les grans obres mestres de la col·lecció del museu.
La sentència dóna la raó a l’executiu aragonès, que considera que legítimament els béns pertanyen a la congregació de l’ordre de Sant Joan de Jerusalem, propietari del monestir, i que se les van endur ‘sense cap títol jurídic de propietat’. En el seu escrit, la jutgessa qüestiona l’existència d’un contracte entre les religioses i el MNAC, com també que l’arrencada de les pintures fos l’única alternativa per salvar-les.
L’altre conflicte per obres d’art entre l’Aragó i Catalunya no ha arribat als jutjats ordinaris, sinó als tribunals eclesiàstics, perquè és entre els bisbats de Lleida i el de Barbastre-Montsó. Els municipis aragonesos de Vilanova de Sixena, Peralta de Alcofea i Berbegal reclamen 112 obres d’art que es troben al Museu de Lleida. Els ajuntaments aragonesos van denunciar l’any 2011 el bisbe de Lleida, Joan Piris, per desobediència a Roma davant la Congregació de Bisbes i el Tribunal de la Rota. La Generalitat no reconeix els tribunals eclesiàstics i no ha ordenat mai el trasllat d’aquestes 112 obres.
El Monestir de Sixena va formar part del bisbat de Lleida, igual que molts altres municipis de la Franja de Ponent dels quals es conserven obres en litigi, fins l’any 1995, quan l’Església va disposar que havien de coincidir els límits polítics amb els eclesiàstics. Aquell any van començar els litigis pel patrimoni artístic de les esglésies.
Informació relacionada:
—El conservador del museu de Lleida torna a deixar en evidència la jutgessa d’Osca
—Les obres d’art escampades per l’estat espanyol que Sixena no reclama