31.07.2016 - 13:16
Experts situen mida, internacionalització i formació en la seva gestió i govern, com a reptes
BARCELONA, 31 (EUROPA PRESS)
L’empresa familiar es reivindica com a catalitzador de la recuperació econòmica a Espanya i com a motor de creació de llocs de treball i, davant d’aquesta realitat, afronta ara com a repte conservar i promoure aquest potencial com a referent del teixit productiu i empresarial del país.
És una de les conclusions del professor de Direcció d’Empreses de la UAO CEU, Fernando Álvarez, que considera que l’empresa familiar afronta quatre grans reptes en el curt i mitjà termini: sobreviure les incerteses econòmiques, superar les dificultats per augmentar de mida, internacionalitzar-se i garantir la seva continuïtat.
“Quan l’economia va bé, l’empresa familiar aporta, i quan va malament, resisteix heroicament”, ha subratllat també el director de la Càtedra d’Empresa Familiar i Creació d’Empreses de la Universitat Abat Oliba CEU i director general de l’IEF, Juan Corona, per emmarcar la rellevància de l’empresa familiar com a interlocutor solvent per enfilar la recuperació.
Evidenciat el pes i importància d’aquest tipus d’empreses, tots dos advoquen per tenir en agenda, en aquesta legislatura, aquesta mena de companyies a l’hora de prendre decisions.
Actualment, observen, sembla haver-se superat el temps de la “resistència heroica” i s’obre un període d’expansió, segons es desprèn de l’últim Baròmetre Europeu de l’Empresa Familiar (octubre de 2015), que constata que el 70% dels enquestats havia augmentat la seva facturació i més d’un 85% afirmava no haver tingut problemes de finançament.
Tot i això, reiteren que aquest potencial ha de ser “cultivat”, ja que l’empresa familiar té sobre la taula reptes i dificultats, algunes compartides amb la resta del sector empresarial i altres derivades de les seves condicions específiques.
Per a Juan Corona, la crisi ha demostrat que la mida importa i les empreses que van cessar en la seva activitat “fossin fonamentalment les més petites”.
Segons la seva opinió, encara predominen les de mida reduïda, fet que repercuteix en una major vulnerabilitat: “La gran diferència entre Alemanya i Espanya és que ells tenen moltes empreses familiars de mida mitjana i gran”, assenyala.
Per aquesta raó, Corona considera que és important que des de les instàncies públiques es promocioni que les empreses familiars ampliïn la seva dimensió o, com a mínim, que no ho obstaculitzin. “No s’haurien d’introduir desincentius al creixement de les empreses, ja sigui tributaris o mercantils, sinó dissenyar incentius específics orientats a l’esmentat creixement”, ha afirmat.
LA GESTIÓ, EN EL PUNT DE MIRA
Corona i Álvarez — director i coordinador, respectivament del Màster en Direcció i Gestió de l’Empresa Familiar que conjuntament imparteixen la UAO CEU i la UOC–, coincideixen també a assenyalar la internacionalització com el principal desafiament de les empreses familiars: només l’11% realitza vendes en mercats internacionals, cosa que creuen que és una proporció massa baixa.
A més, consideren que els gestors de les empreses familiars han de saber afrontar problemàtiques que són pròpies d’aquest tipus d’empreses, com la regulació de la participació dels membres de la família en els òrgans rectors de l’empresa o la previsió de la successió.
La implantació de protocols o de fórmules per delimitar el govern corporatiu de la gestió són aspectes en els quals l’empresa familiar està cridada a treballar amb més profunditat; per exemple, recorden, no arriba al 10% el nombre d’empreses que té aprovat un protocol familiar.
Davant d’aquest context, els dos experts advoquen per una formació especialitzada, amb programes de direcció i gestió de l’empresa familiar com l’impulsat per la UAO CEU al costat de la UOC, per capacitar els professionals en coneixements i tècniques adaptades a la seva realitat.
EN XIFRES
El 89% de les empreses privades espanyoles són de tipus familiar i la producció del conjunt d’aquesta classe de companyies representa prop del 60% del Valor Afegit Brut del sector privat.
En el camp de la feina, l’aportació de l’empresa familiar fa que sigui un subjecte imprescindible quan es tracta de polítiques d’activació de la contractació; segons l’IEF, el 67% de la feina del sector privat ho proporciona l’empresa familiar.