12.11.2016 - 12:20
|
Actualització: 12.11.2016 - 15:12
Després de 20 anys de reivindicació a les Terres de l’Ebre, un tren Euromed procedent de Barcelona ha fet aturada avui a l’estació de l’Aldea, al Baix Ebre. La Generalitat ha invertit 1,6 milions d’euros a aconseguir que aquests Euromeds facin parada a l’Ebre i 200.000 euros més per impulsar autobusos llançadora. El conseller de Territori, Josep Rull, que aquest dissabte ha fet el trajecte des de Barcelona fins a l’Aldea, ha assenyalat que aquesta és ‘una mesura de xoc per millorar la connectivitat entre les Terres de l’Ebre i Barcelona’, tenint en compte les deficiències que pateixen línies del territori, com l’R16. Gràcies a les bonificacions, els usuaris podran viatjar des de Barcelona a l’Aldea –o en el sentit invers- a preu de regional en 1 hora i 40 minuts, 45 minuts menys del que és habitual.
Rull ha fet el trajecte entre Barcelona i l’Aldea en el primer Euromed que ha fet aturada a l’estació del municipi acompanyat del secretari d’Infraestructures, Ricard Font. De dilluns a divendres, vuit trens Euromed s’aturaran a l’estació de l’Aldea. Dissabtes, hi ha un tren d’anada a Barcelona i dos de tornada, mentre que els diumenges hi ha dues anades i quatre tornades. A partir del 10 de gener, s’incorporaran més trens els dissabtes i diumenges. També a partir d’aquesta data està previst que es puguin incloure bonificacions des de Tarragona, una estació des de la qual ara no es poden comprar bitllets per viatjar amb Euromed cap a l’Aldea. La reducció de temps del viatge, de 40 minuts per trajecte, permetrà, segons Rull: ‘Que la gent de l’Ebre pugui recuperar per a la seva vida 80 minuts per a la connexió amb Barcelona i dedicar-los a la feina, esbarjo, cultura o família’.
Rull ha assenyalat que aquesta és una actuació per pal·liar ‘un servei deficient de l’R16, una línia que no presta servei amb estàndards de qualitat i puntualitat que requereix’ i que s’ha de compensar amb ‘la fiabilitat, que aporta l’Euromed’ i que permet reduir el temps de trajecte de manera considerable. ‘És un fet històric després d’anys de reivindicació’, ha afirmat el conseller de Territori, que ha recordat que la titularitat és de l’estat espanyol i que ‘l’aturada la paga la Generalitat’ amb 1,6 milions d’euros. ‘És un servei excepcional i subvencionat a preu de regional’, ha resumit. D’altra banda, es destinen 200.000 euros més a busos llançadora des de Tortosa i Amposta fins a l’Aldea perquè sigui ‘un servei per a totes les Terres de l’Ebre ajustats als horaris dels Euromed’.
Amb aquesta actuació, s’aconsegueix potenciar el transport públic i la cohesió territorial, dos dels objectius ja anunciats en l’acte del govern per presentar la seva voluntat de tenir més poder i capacitat de decisió per aconseguir que el sistema ferroviari de Catalunya aconsegueixi estàndards de qualitat. Amb tot, continuen les peticions perquè el servei es pugui ampliar cap a Castelló i València: ‘li correspon a l’estat perquè el govern no pot bonificar cap al sud’. Rull ha explicat que l’objectiu de la Generalitat és ‘gestionar aquests trens’ i ha lamentat que ‘els agradaria tenir un AVE, i no un Euromed, cap al País Valencià’.
El servei de bonificació a Tarragona, que encara no existeix, s’estudiarà per al gener. Rull ha explicat que calia negociar tarifes negociables, veure com es comportava la mobilitat i saber quanta gent l’utilitza. En principi es calcula que poden ser entre 40.000 i 50.000 els viatgers que es beneficiïn d’aquesta mesura a l’any. A hores d’ara, hi ha uns 60.000 usuaris que viatgen entre Ebre i Tarragona amb transport públic i uns 200.000 usuaris que fan el viatge entre Ebre i Barcelona, el 60% dels quals ho fa en bus i el 40%, en tren. Amb tot, el conseller ha apuntat que el que més preocupava era la necessitat d’escurçar les dues hores ‘llargues’ entre Tortosa i Barcelona, perquè en relació a Tarragona ‘només s’estalvia entre 10 i 12 minuts’.
Segons ha detallat el conseller de Territori, el darrer objectiu és que les infraestructures dels regionals siguin ‘adequades’ i es compleixin terminis de la doble via que permetin incorporar un sistema de regionals ràpid i introduir trens semidirectes. Segons els calendaris previstos, la finalització de la doble via hauria de ser al maig del 2017. El servei, que està programat com a provisional per un any, no borra les reivindicacions a llarg termini. Tant Generalitat com territori reconeixen que la reivindicació de l’aturada de l’Euromed continua viva i el compromís és que, quan entri en servei la doble via, els trens que vagin de l’Ebre a Barcelona funcionin com a semidirectes que permetin recuperar mitja hora de trajecte. Segons Rull, la velocitat de l’Euromed es pot aconseguir amb els regionals amb una via que funcioni. ‘Seria òptim tenir-ho tot: R16 fiable d’Ebre a Tarragona i Barcelona i tenir Euromed a l’Ebre’, ha afirmat Rull.
Trens Dignes
La portaveu de Trens Dignes, Montse Castellà, també ha fet el primer trajecte entre Barcelona i L’Aldea amb Euromed. En la seva arribada, la Plataforma, que ha organitzat un acte de celebració a l’estació per donar la benvinguda al tren, Castellà ha celebrat que s’hagi complert una reivindicació que institucions, empresaris i sobretot ciutadans demanaven des de feia temps. ‘Fins ara passaven els Euromed i ara, per fi, paren’, ha celebrat Castellà, que ha assegurat que malgrat que ‘és un dia per estar contents’, cal solucionar la bonificació entre Ebre i Tarragona i que es pugui anar a Castelló i València a preu d’Euromed. ‘Mentre això no passi estem satisfets però no del tot’, ha conclòs la portaveu de la plataforma, que ha reivindicat que els Euromed facin sempre parada a l’Aldea i no com a resultat d’una mesura provisional.