L’AVM3J en l’aniversari de l’accident: “El temps passa però tenim les mateixes preguntes i dubtes que en 2006”

  • La presidenta de l'Associació de Víctimes del Metre 3 de Julio (AVM3J), Rosa Garrote, ha afirmat este dilluns, en l'acte de commemoració del decimoprimer aniversari de l'accident en la línia 1 de Metrovalencia en el qual van morir 43 persones i van resultar ferides altres 47, que encara que "el temps passa" esta entitat té "les mateixes inquietuds, les mateixes preguntes i els mateixos dubtes" que en 2006 "perquè ens trobem a dia de hui en el mateix moment judicial".

VilaWeb
Redacció
03.07.2017 - 17:21

VALÈNCIA, 3 (EUROPA PRESS)

La presidenta de l’Associació de Víctimes del Metre 3 de Julio (AVM3J), Rosa Garrote, ha afirmat este dilluns, en l’acte de commemoració del decimoprimer aniversari de l’accident en la línia 1 de Metrovalencia en el qual van morir 43 persones i van resultar ferides altres 47, que encara que “el temps passa” esta entitat té “les mateixes inquietuds, les mateixes preguntes i els mateixos dubtes” que en 2006 “perquè ens trobem a dia de hui en el mateix moment judicial”.

“La jutgessa s’obstina que l’única responsabilitat és del conductor perquè l’única causa que ella veu de l’accident és la velocitat. Nosaltres no estem d’acord. Denunciem que l’accident es va poder evitar i que si va ocórrer va ser per una mala planificació de l’empresa –Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV)– no pel conductor”, ha plantejat Garrote en declaracions als mitjans de comunicació.

Així, ha destacat que l’AVM3J pretén que “s’investigue més” i que es tinguen en compte “totes les possibles circumstàncies, a més de la velocitat”, que van poder produir el sinistre el 3 de juliol de 2006. “Que es tinga en compte la falta de seguretat, que FGV no complia la llei de prevenció del risc, que no ho va evitar i que va ocórrer, com a conseqüència, l’accident. Per tant, la responsabilitat és de l’empresa, no del conductor”, ha apuntat.

L’AVM3J ha celebrat a les 13.06 hores d’este dilluns, coincidint amb el moment en el qual fa onze anys es va produir l’accident, un acte en record als morts i els ferits. L’homenatge ha tingut lloc en el jardí de València en el qual està situat el monument en record de les víctimes, situat en la cantonada dels carrers Roïs de Corella i Sant Vicent d’esta ciutat.

En este enclavament, situat en el punt que es troba sobre la corba del sinistre, s’ha depositat un gran ram de roses roges amb una cinta en la qual es podia llegir ‘Vos recordem AVM3J’ al costat d’un cartell amb la paraula ‘Justícia!’. Després d’este centre s’han col·locat altres rams, alguns amb el nom de morts i paraules de record. Així mateix, en el monument en record als morts, que exhibix 43 rellotges parats a les 13.06 hores, es podien veure cartells demanant justícia.

Els assistents a l’acte han guardat cinc minuts de silenci en record de les víctimes i han acabat el seu homenatge amb un aplaudiment. Al costat de familiars i ciutadans anònims han assistit a esta convocatòria el president de les Corts Valencianes, Enric Morera, que ha entregat a Garrote una còpia del dictamen que la Cambra autonòmica ha enviat a la Fiscalia amb les conclusions de la comissió d’investigació de l’accident del metre.

A més, han estat presentes la socialista Carmen Alborch i parlamentaris de les Corts com la portaveu adjunta de Podem, Fabiola Meco; el diputat de Compromís, Juan Ponce, i el diputat de Ciutadans, Toni Subiela. Els polítics assistents han participat en els cinc minuts de silenci però cap ha fet intervenció pública i tampoc declaracions als periodistes.

La presidenta de l’AVM3J ha comentat que “l’acte anava a ser en principi una cosa íntima i personal dels familiars” però ha assenyalat que “com ha coincidit amb les últimes novetats de la instrucció judicial” l’entitat “no ha volgut deixar passar l’oportunitat de comentar-les”.

Referent a açò, ha considerat “increïble” que la titular del jutjat d’instrucció número 21 de València, encarregat d’instruir la causa de l’accident, “demane l’arxiu quan hi ha proves que realitzar encara que poden incidir en la responsabilitat de FGV pel que fa al pla de prevenció i mesures de seguretat” i “sense tindre eixos resultats”.

“Per a ella no té gens que veure si FGV va complir la llei de prevenció, per què no va evitar el risc, si tenia coneixement del risc i no ho va evitar, per què no estava posada la balisa. La jutge se cenyix al fet que l’única causa és la velocitat i com a tal, que l’únic responsable és el conductor”, ha censurat Garrote. Ha afirmat que tant ara com en 2006 l’AVM3J diu que encara que “la velocitat és evident” cal tindre en compte que “es podia evitar que el tren aconseguira una velocitat tan excessiva”.

“FALLADA DE LA DIRECCIÓ DE FGV”

“FGV comptava amb les mesures de seguretat, les tenia instal·lades en les altres línia per a controlar la velocitat i impedir un excés de velocitat. En la línia 1 hi havia una balisa però solament per a controlar l’entrada a l’andana, no tenia en compte que abans d’entrar en l’andana hi havia una corba que estava totalment desprotegida”, ha dit, al mateix temps que ha estimat que “no protegir i instal·lar una mesura per a protegir la corba és una fallada de la direcció de FGV, no del conductor”.

Rosa Garrote ha insistit en la petició que l’associació fa para “que se seguisca investigant en eixa línia i tenint en compte totes les circumstàncies” com a “causes possibles de l’accident” perquè “s’assenyalen les responsabilitats més enllà del conductor”. Ha recordat que l’AVM3J i el ministeri fiscal han recorregut, tant davant el jutjat com després davant l’Audiència Provincial, contra l’arxiu de la causa i demanant la continuïtat de la investigació.

Igualment, ha censurat que “els informes sobre els quals la jutgessa es basa per a dir que no hi ha gens que va incidir en l’accident més enllà de la velocitat els haja realitzat el pèrit imputat en l’accident de l’Alvia –a Galícia– com a tècnic encarregat de la seguretat” i ha precisat que en eixe detall basen els seus recursos l’associació i el ministeri fiscal.

“ÉS INCOMPATIBLE”

“És incompatible estar imputat en un accident, en una causa com a cap de seguretat per no haver tingut en compte la seguretat de la via i solament la seguretat del maquinista i que a València haja d’analitzar les mateixes circumstàncies, si era necessari que en la via hi haguera alguna mesura tècnica de seguretat. No va a tirar pedres sobre la seua pròpia teulada i va a prioritzar no la investigació sinó defendre la seua actuació a Galícia”, ha manifestat Garrote, que ha demanat “tècnics independents” i una “investigació justa”.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any
Fer-me'n subscriptor