18.12.2015 - 06:00
La Fundació Francesc Ferrer i Guàrdia, el 10 de desembre, ha organitzat la jornada Empoderament, inclusió juvenil i millora de l’ocupabilitat des de la participació associativa, amb l’objectiu d’obrir un espai d’aprenentatge, d’intercanvi d’experiències i debat respecte a la transició laboral juvenil i el paper de l’associacionisme com a actiu per al desenvolupament d’aptituds i competències vinculades a l’àmbit professional.
L’acte s’ha dut a terme en el marc del Programa Activa’t, una iniciativa impulsada per la mateixa fundació que promou la incorporació de joves en situació d’atur a entitats, per tal de fomentar que els joves en aquesta situació activin els seus coneixements i les seves habilitats mentre es troben en la cerca de feina a través de la seva implicació en el teixit associatiu.
La jornada s’ha realitzat a la Sala d’Actes de la Direcció General de Joventut. La directora de la Fundació Francesc Ferrer i Guàrdia, Sílvia Luque ha conduït la jornada, estructurada en dues parts: una primera en la qual diversos experts han exposat el seu punt de vista sobre la realitat juvenil i el desplegament de polítiques d’ocupació juvenils i, la segona part que ha consistit en dues taules d’experiències des d’on diversos professionals han explicat com l’associacionisme incideix o ha incidit en el desenvolupament de la seva vida laboral.
Pau Serracant, sociòleg de l’Observatori Català de la Joventut i coordinador de l’Enquesta a la Joventut de Catalunya 2012, ha analitzat la situació dels joves, destacant-ne les conseqüències de la crisi socioeconòmica: augment de l’atur juvenil, de la temporalitat i de les ocupacions infraqualificades; increment de la participació política, més enllà del vot a les eleccions; creixement de la migració de les persones joves amb alt nivell formatiu a altres països, etc.
Després s’ha reproduït la intervenció enregistrada de Manuel Souto-Otero, professor de la Universitat de Bath, qui virtualment ha posat l’accent en la importància de l’educació no formal, aquella que s’adquireix en l’àmbit de la formació no reglada, d’entre els quals en destaca el món associatiu. El professor ha incidit en què algunes de les competències que es desenvolupen exercint l’associacionisme, com ara la capacitat d’organització i de treball en equip, són també les més valorades en el si del mercat laboral; tot i que es fa difícil la correlació de les dades, ja que les terminologies emprades en ambdós àmbits són molt diferents.
Llegeix l’article sencer a Tornaveu, fent clic aquí.