16.09.2019 - 10:36
|
Actualització: 16.09.2019 - 17:25
L’Associació per a l’Ensenyament del Català (APLEC) ha denunciat que el Ministeri d’Educació francès havia suspès el concurs de professor de català (CAPES) per al 2020. En un comunicat, l’entitat diu que la decisió és ‘històrica’ i que el concurs de professor de secundària no s’havia interromput mai des que es va crea el 1992. ‘La decisió és encara més sorprenent quan se sap que hi ha sempre una desena de col·legis de Catalunya Nord que no tenen professor de català, i que la demanda de les famílies no és coberta’, afegeixen.
La decisió ha arribat poc després de la presentació de l’Oficina Pública de la Llengua Catalana, en què representants de les institucions franceses van destacar ‘l’interès de l’estat per participar en la promoció de la llengua catalana’. Arran d’això, l’APLEC demana a tots els electes catalans ‘d’intervenir-hi’ i demana al Ministeri d’Educació francès de corregir d’urgència la decisió, que qualifica d’incomprensible i inacceptable.
L’APLEC avisa que estudia de mobilitzar pares, alumnes i professors si no es reverteix ràpidament la suspensió del CAPES del 2020. ‘Pocs mesos abans de cites electorals, la manca de respecte ostensible del govern per la llengua catalana i pel seu ensenyament és inexplicable’, afegeix.
Nou atac de Blanquer al català
La decisió del Ministeri d’Educació francès és un nou episodi de la persecució del ministre Jean-Michel Blanquer contra l’educació en llengües no franceses. Al maig, va posar a la diana el model d’immersió lingüística de xarxes d’escoles com la Bressola i Diwan, que ensenya en bretó, en el seu discurs al senat per a presentar la nova llei d’Educació francesa, coneguda com a llei Blanquer. ‘Defensant el bilingüisme arribem a la immersió, i no és el mateix. Per definició, la immersió és unilingüisme. La noció d’educació infantil immersiva implica que els infants tan sols parlen la llengua regional’, va dir. I va afegir: ‘Des d’un punt de vista pedagògic, hi ha molta discussió sobre aquesta qüestió. Podríem dir que cognitivament no és pas bo, sobretot si un infant és en un context on no sap francès.’
Blanquer va reconèixer que hi havia jurisprudència que obligava l’estat francès a ‘afavorir les llengües regionals’, però: ‘No les hem d’afavorir fins al punt que ja no es parli francès a l’escola’.