01.01.2020 - 02:34
|
Actualització: 02.01.2020 - 11:17
L’autopista AP-7 ja és una via lliure de peatges en el tram entre Salou (Tarragonès) i Alacant, després de més de quaranta anys. Les barreres es van aixecar ahir al vespre, cap a les deu, dues hores abans de vèncer la concessió a Aumar (filial d’Abertis). Les setmanes vinents els treballadors de l’empresa s’encarregaran de desmantellar els peatges. Mentrestant, el Ministeri de Foment espanyol prepara nous concursos de licitació per a mantenir la via i explotar-ne les àrees de servei. Els moviments veïnals que han lluitat per la gratuïtat celebren ‘el moment històric’ accedint a l’autopista abans de l’alliberament i sortint-ne quan les barreres s’han aixecat.
Alliberat ja de peatges el tram de la AP-7 entre Salou i Alacant, el govern espanyol haurà de definir el model de gestió de les vies d’altes prestacions que comencen a aixecar barreres. Mentre la Generalitat de Catalunya propugna de fa mesos un model d’eurovinyeta, una tarifa plana per a utilitzar autopistes i autovies, el govern espanyol no ha fet cap proposta clara i, en canvi, el manteniment d’aquestes vies, vençuda la concessió, s’haurà de tornar a licitar, com apunten fonts governamentals. La Federació Empresarial d’Autotransport de Tarragona (FEAT) recorda que l’estat espanyol recapta cada any 13.000 milions d’euros mitjançant l’impost als hidrocarburs, que haurien de servir per a mantenir tota la xarxa i fer-hi les obres de millora necessàries per a garantir-hi la fluïdesa i la seguretat.
La plataforma ‘Prou! AP-7 Gratuïta ja’, entre més moviments del País Valencià, ha celebrat l’alliberament amb accions durant l’aixecament de barreres que han compartit a les xarxes socials. Les seves reivindicacions, com van recordar en l’últim tall a la N-340, no s’acaben amb aquesta fita. Abertis ha construït un nou peatge troncal a Vila-seca (Tarragonès) al punt on comença la concessió. Per una altra banda, el 31 d’agost de 2021 s’alliberarà la resta de la AP-7, la C-32 al Maresme i la C-33 a l’altura de Mollet del Vallès, vies que són titularitat de la Generalitat.
Insisteixen que el tram de la AP-7 que s’acaba d’alliberar necessita un tercer carril per a absorbir l’augment de trànsit que implicarà la gratuïtat. Aquests mateixos recels els comparteixen les federacions de transportistes. Adverteixen que hi ha perill de saturació, atès que és un tram amb dos carrils per sentit –i no tres, com de Tarragona cap al nord.
Com reconeixia el ministre de Foment espanyol en funcions, José Luis Ábalos, la previsió és un augment del 30% del trànsit entre Salou i Alacant, 13.000 vehicles diaris més en temporada alta, a l’estiu, i prop de 7.000 la resta de l’any, aproximadament. Per Ábalos és un volum ‘absorbible’. En canvi, la plataforma pronostica que s’hi tornaran a veure situacions denunciades a la N-340 i l’actual C-12. Més peticions del moviment veïnal per a la AP-7 són nous accessos a la comarca del Montsià, àrees de descans de vehicles i serveis que permetin que l’autopista ‘desintoxiqui de sinistralitat les altres vies’.
Mentrestant, Abertis i els sindicats UGT i CCOO han interposat recursos pels contractes de conservació i explotació del tram alliberat de la AP-7 arran d’un desacord en la subrogació dels treballadors. Això ha obligat el Ministeri de Foment a un contracte d’emergència –adjudicat a Sacyr– fins que no es resolguin els recursos, més enllà del primer de gener. La fi de la concessió del tram de la AP-7 entre Alacant i Salou també s’ha traduït en un ERO a Aumar, que veu com expira així mateix el tram de la AP-4 entre Sevilla i Cadis. Els sindicats UGT i USO van pactar 136 baixes de treballadors, que han rebut una indemnització per acomiadament improcedent. L’acabament de les concessions de les autopistes fins al 2021 fa perillar més d’un miler de llocs de feina directes a Catalunya.