L’anglès i les matemàtiques, les assignatures més perjudicades pel confinament a 4t d’ESO

  • L'estudi també conclou que el tancament va afectar més els alumnes més vulnerables

VilaWeb

Redacció / ACN

13.06.2021 - 11:08
Actualització: 13.06.2021 - 11:22

El confinament del curs passat va generar un fort descens en els resultats en anglès i matemàtiques als alumnes de 4t d’ESO catalans. Així ho indica un estudi del Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu que creua els resultats de les proves d’avaluació de 4t d’ESO d’enguany amb dos qüestionaris, sobre confinament i context. Els resultats s’han comparat amb les proves del 2018-2019 i mostren millores en llengua catalana (+2,4 punts), llengua castellana (+0,2) i en la competència cientificotecnològica (+0,2). En canvi, en anglès i matemàtiques hi ha un descens considerable, de 4,2 i 3,5 punts sobre 100 respectivament. L’estudi conclou també que el tancament va afectar més els alumnes més vulnerables.

L’estudi atribueix aquest descens al fet que aquestes dues matèries, anglès i matemàtiques, requereixen un acompanyament continu del professor, que pot ser més difícil d’aconseguir de manera telemàtica. A això cal sumar que no tots els alumnes tenen a la seva disposició el recurs de les activitats extraescolars d’anglès o el reforç de matemàtiques. Si s’analitza la complexitat dels centres, s’observa que els alumnes de centres de complexitat alta situats als quintils més alts milloren els resultats a totes cinc competències en comparació amb el curs 2018-2019. En canvi, els alumnes de centres que pertanyen al quintil més baix empitjoren resultats en llengua anglesa, en la competència cientificotecnològica i en la matemàtica.

Com ja apuntaven estudis anteriors, el confinament no ha empitjorat els resultats acadèmics dels alumnes de centres de complexitat baixa i, en aquest cas, les pèrdues d’aprenentatge no són significatives. L’anàlisi insisteix que els alumnes amb més recursos materials, humans i d’espai han tingut un entorn més favorable a l’aprenentatge autònom. L’anàlisi també compara els resultats amb Flandes i els Països Baixos, on s’ha avaluat l’impacte del tancament dels centres en l’aprenentatge dels alumnes. Allà, la incidència s’ha notat més en les competències lingüístiques i no en les matemàtiques, a l’inrevés que no pas aquí.

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 75 € l'any

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

Fer-me'n subscriptor