24.01.2018 - 15:23
|
Actualització: 24.01.2018 - 16:01
L’any 2015 l’empresa concessionària de la neteja viària i la recollida de residus de Sabadell, SMATSA, va cobrar 824.862,82 euros extres no relacionats amb la neteja de la ciutat, dels quals 404.000 euros no estan justificats. És el que es desprèn d’una auditoria encarregada per l’actual govern municipal presentada en una conferència de premsa sobre possibles delictes, irregularitats i sobrecostos del contracte. Segons que ha anunciat el batlle de la capital vallesana, Maties Serracant, aquesta informació s’ha posat en coneixement de la jutgessa que investiga el cas Mercuri i a la unitat anticorrupció de Mossos d’Esquadra. El consistori ha obert un web municipal on es pot consultar tota la informació facilitada.
El batlle i el regidor de Serveis Municipals, Lluís Perarnau, han informat també que durant els anys 2014, 2015 i 2016 l’empresa de neteja va cobrar 3,5 milions d’euros per sobre del límit establert per contracte. Segons els plecs del contracte, l’ajuntament ha de pagar a SMATSA pels serveis realitzats, que han d’estar supervisats amb un sistema de GPS. Així i tot, des de 2016 només s’ha instal·lat el sistema en un 27% dels vehicles de neteja i un 76% dels de recollida de residus. A causa d’això, l’empresa concessionària no factura pels serveis efectuats com estableix el contracte, sinó que ho fa segons el personal i la maquinària que hi destina, independentment del grau de compliment de la tasca.
La concessió del contracte a SMATSA es va fer el 2012 per una quantia de 283 milions d’euros per a un termini de 15 anys més 5 de possible pròrroga. Es tracta del contracte extern més important de tot el pressupost municipal, ja que representa una despesa de 21 milions d’euros anuals. El contracte s’investiga en la peça 28 del cas Mercuri, el sumari del qual parla d’un ‘interès aparentment il·lícit en afavorir i beneficiar a l’empresa SMATSA’.
A partir de la fiscalització del contracte, el govern diu haver detectat irregularitats en relació a la durada del mateix. Per a fer una concessió de 15 anys més 5 de possible pròrroga l’empresa ha de cobrar en funció de la utilització de servei. El govern, però, interpreta que en realitat s’encarreguen i paguen serveis concrets com en un contracte d’obra i servei, que té una durada màxima de 6 anys. Ara fa un any el ple va posar-ho en coneixement de la Comissió Jurídica Assesora de la Generalitat amb la voluntat de declarar nul el contracte sense haver d’indemnitzar l’empresa. Aquesta intenció, però, no va reeixir perquè en el seu moment l’expedient del contracte va ser decomissat pels Mossos i la jutgessa que instrueix el cas Mercuri no n’ha facilitat cap còpia.
Segons el batlle de la ciutat, la salubritat dels carrers és una de les principals crítiques que fan els ciutadans. ‘El municipi rep menys serveis de neteja dels contractats, a més de pagar més cars els que rep de manera deficient’ ha dit Serracant. L’ajuntament hi ha detectat que no es fa el 68% de les neteges de contenidors contractades ni tampoc el 33% dels serveis de neteja viària.
Ara, l’ajuntament ha requerit a l’empresa que instal·li el sistema de control GPS a tots els vehicles. Si no ho fa en el termini requerit, el consistori obrirà un expedient sancionador que podria derivar en una resolució del contracte per incompliment d’un servei essencial. També es planteja d’obrir expedients sancionadors per incompliment en la neteja viària i de contenidors. En conjunt, tot plegat podria significar una sanció a SMATSA de 20 milions d’euros. A més, ha obert diversos expedients informatius per a esclarir la responsabilitat en tot el procés del personal municipal.
Crítiques a l’anterior govern
L’ajuntament ha apuntat contra l’anterior govern socialista per no haver fiscalitzat prou l’empresa concessionària. El 2011, abans de l’adjudicació del contracte, va quedar vacant el càrrec de Cap de Servei de Residus i Neteja, figura que ha de vetllar pel compliment del contracte. El 2014, quan ja havien passat tres anys sense que ningú ocupés aquest càrrec, es va eliminar la figura de l’organigrama municipal.
També han criticar que no es requerís a l’empresa la implantació del sistema de control i seguiment del servei i que es permetés que SMATSA facturar segons els equips que hi destina, i no pas segons els serveis prestats com estableix el contracte.
L’empresa justifica el retard del control GPS
En una nota de premsa, l’empresa ha dit que les afirmacions del govern de Sabadell són ‘absolutament errònies, fregant en molts casos el despropòsit’. Justifiquen el retard en la implantació del control GPS pel fet que la tecnologia s’ha introduït amb la renovació de la flota de vehicles que van fer el 2015.
A més, diuen que ‘l’estratègica de l’equip de govern consisteix a vincular el procés de nul·litat del contracte amb els suposats sobrecostos detectats’, fet que segons l’empresa confon l’opinió pública, ja que la Comissió Jurídica Assessora de la Generalitat només valorarà si va existir una qualificació errònia del contracte per part de l’ajuntament de Sabadell.