20.07.2016 - 18:06
VALÈNCIA, 20 (EUROPA PRESS)
L’Autoritat Independent de Responsabilitat Fiscal (AIReF) considera “molt improbable” que la Comunitat Valenciana complisca amb l’objectiu de dèficit per a 2016, el 0,7% del PIB, tot i que destaca que la probabilitat d’incompliment, “i han estat molt alta”, s’ha reduït “lleugerament” des de l’anàlisi del pressupost inicial de l’autonomia a causa de l’increment de la liquidació definitiva del sistema de finançament corresponent a 2014.
D’altra banda, l’AIReF no aprecia risc d’incompliment de la regla de despesa en 2016 per a la Comunitat Valenciana, a causa de fonamentalment al marge que oferixen les operacions de 2015 que previsiblement “no tindran lloc en 2016”. Així, destaca que la despesa computable estimada per a 2016 creix un 3,6%, respecte al nivell de compliment de 2015.
Per esta raó, insta la Comunitat i a altres comunitats autònomes –Múrcia, Extremadura, Aragó, Catalunya i Castella-la Manxa– que revisen “en profunditat” els Plans Econòmics Financers (PEF) presentats recollint una sendera factible de consolidació fixada conjuntament amb Hisenda.
En conjunt, l’AIReF ha aprofundit en el seu pessimisme sobre la possibilitat que Espanya complisca els objectius de dèficit i ha avisat que aquest saldo sol es reduirà del 5% del PIB en 2015 a entre el 4,1 i el 4,7% enguany, i això sempre depenent de com s’instrumenten les mesures incloses en les al·legacions presentades a Brussel·les i els acords de no disponibilitat de despesa.
En la seua anterior estimació d’abril, AIReF situava l’escenari central del dèficit lleugerament per baix del 4% i ara avisa a més que depenent del grau d’aplicació de les mesures compromeses el dèficit podria situar-se al 4,7% del PIB enguany.
Així es recull al ‘Informe de compliment esperat dels objectius d’estabilitat pressupostària, deute públic i regla de despesa 2016 de les AA.PP.’, que s’ha realitzat en una doble situació particular. D’una banda, la sendera de consolidació per a 2016 i 2017 encara no s’ha acordat amb Brussel·les i, al mateix temps, el Govern en funcions ha adoptat mesures d’ajust com la relativa a este pagament fraccionat a l’Impost de Societats.
Dit això, l’organisme creu que la previsió del dèficit del Govern del 3,6% del PIB per a enguany, recollit en el Programa d’Estabilitat 2016-2019, tindrà una vida molt curta en espera del que es pacte amb Brussel·les. Si bé, a la vista de les crides realitzades per la Comissió Europea en els últims mesos, també sembla que el dèficit final superarà les expectatives de la UE.
Quan AIReF ha valorat el Programa d’Estabilitat el mes d’abril passat, ja ha considerat que l’objectiu del Govern era factible però exigent, i l’escenari s’ha deteriorat. La pitjor part se la porten l’Estat i la Seguretat Social.
Així, a l’escenari central d’un dèficit del 4,1% del PIB l’Estat acabaria 2016 amb un saldo negatiu del 2,1%, les comunitats autònomes amb un 0,8%, la Seguretat Social amb un 1,7% i els ajuntaments amb un superàvit del 0,4%. En el cas que s’assolira un dèficit del 4,7% del PIB, les sis dècimes addicionals recaurien a l’Estat.
ANTICIPA UN TIPUS DEL 20% PER AL PAGAMENT FRACCIONAT EN SOCIETATS
Entre les raons d’este deteriorament es troba la incidència de la inflació negativa, com ha argumentat l’executiu en defensa seua davant de Brussel·les, però sobretot el major impacte de la reforma fiscal sobre l’IRPF i sobre l’Impost de Societats.
En el cas de l’IRPF, l’organisme que dirigix José Luis Escrivá assenyala que malgrat la pujada dels salaris, la rebaixa de l’impost ha reduït la recaptació un 2%, el que deixaria l’impost molt per sota d’allò pressupostat.
En el cas de l’impost sobre Societats, fonts de l’organisme estimen que per a recaptar 6.000 milions d’euros addicionals, com s’ha compromès el Govern en funcions, el tipus mínim augmentarà del 12% aplicat en 2015 a almenys el 20% del resultat comptable, i anticipen que tindrà caràcter permanent.
Així i tot AIReF creu que “amb una alta probabilitat, una part de la reforma de l’impost no va a recuperar-se i la xifra prevista en el Pressupost serà de difícil compliment”. L’Estat preveia un increment de la recaptació per este impost precisament del 20%.
D’altra banda, l’informe d’AIReF també indica que l’execució dels pressupostos aprovats per les comunitats autònomes hauria permès arribar a un dèficit inferior al 0,7% del PIB i que el nou objectiu simètric i poc ambiciós ha conduït que gairebé totes elles prevegen esgotar el marge donat per la flexibilització.
Sobre la Seguretat Social, l’organisme manté la seua previsió de dèficit i destaca en este punt un increment de la despesa per incapacitat temporal, que és habitual de cicles en els quals es reduïx l’atur.
A més, indica que la informació rebuda de les comunitats autònomes evidència que no s’estan implementant els acords de no disponibilitat. Només Extremadura ho hauria fet per import de 44 milions d’euros i Aragó hauria assolit un compromís d’aplicar-lo per import d’una mica més de 3.000 milions d’euros.
D’altra banda, AIReF critica que el Ministeri d’Hisenda ha aprovat els plans d’ajust de les comunitats autònomes per adhesió al Fons de Liquiditat Autonòmica (FLA) en 2016 sense exigir la seua instrumentació.
Alhora, AIReF creu que el superàvit dels ajuntaments serà en 2016 inferior al d’anys anteriors, a causa de a la finalització del període d’aplicació de tipus incrementats a l’Impost sobre Béns Immobles, la relaxació en la interpretació de la regla de despesa i l’aplicació “poc rigorosa” de les mesures correctives.
CRITIQUES A LA IMPLEMENTACIÓ DE MESURES
En este context, AIReF insta una aplicació rigorosa de les mesures d’ajust del dèficit. Així, critica, per exemple, que l’Estat es va comprometre a aplicar un acord de no disponibilitat de despesa de 2.000 milions d’euros, dels quals s’haurien instrumentat més de 1.600 milions d’euros, sense que es coneguen les partides, mentre que més de 300 milions d’euros quedarien per reprogramar.
Altres de les demandes de l’organisme és l’articulació d’un control de l’execució d’este tipus de mesures a l’Estat a través d’un seguiment mensual fet pel Ministeri d’Hisenda. “El seguiment ha d’estendre’s a l’evolució dels ingressos tributaris amb una actualització de l’impacte de la recent reforma fiscal”, indica l’informe, per a afegir que esta evolució ha de realitzar-se amb la major transparència possible i remetent els informes elaborats a les Corts Generals i a l’AIReF.