L’Aeroport de Girona oferirà 13 rutes a l’hivern, totes de Ryanair

VilaWeb

ACN

30.09.2015 - 12:00
Actualització: 16.10.2015 - 21:15

Quan falta menys d’un mes perquè comenci la temporada d’hivern -ho farà el 25 d’octubre-, a l’Aeroport de Girona el panorama és poc esperançador. La previsió de la companyia Ryanair és oferir 13 rutes a sis països, mentre que l’hivern passat n’operava 14 a set països diferents. L’aerolínia no només no recupera les connexions històriques de Londres o París, sinó que elimina dues rutes que oferia l’any passat: Glasgow i Pescara. L’única nota positiva és la d’un nou vol a la ciutat polonesa de Cracòvia. A més, aquest serà el primer hivern des del 2008 que Ryanair serà l’única companyia regular que voli des de Girona. En els darrers anys, Wizzair i Transavia havien mantingut activitat durant l’hivern.

Ryanair ja té enllestides les previsions dels vols que oferirà aquest hivern des de l’aeroport de Vilobí d’Onyar. Seguint la tònica de les darreres temporades, la companyia irlandesa torna a rebaixar -tot i que lleugerament- l’oferta des de Girona. Des de l’aerolínia insisteixen en remarcar el compromís amb l’aeroport però el supediten al fet que han de rebre nous avions que tenen encarregats. L’arribada de les noves aeronaus s’espera per a inicis del 2016 i, per tant, la remuntada que prodiga la companyia s’hauria de deixar notar a partir de la temporada d’estiu vinent.

Segons ha confirmat Ryanair a l’ACN, a partir del 25 d’octubre i fins al 27 de març Girona oferirà 13 destinacions a sis països diferents, mentre que el 2014 eren 14 rutes a set països. Pel que fa a Alemanya, Ryanair volarà a Baden-Baden, Düsseldorf, Frankfurt i Bremen (igual que el 2014). La companyia també manté les relacions aèries amb Itàlia i connectarà Vilobí d’Onyar amb l’Alguer, Cagliari i Pisa. L’any passat, en canvi, també volava a Pescara, una destinació que enguany cau de les previsions de la companyia.

Dins la planificació de Ryanair també destaca un vol a Eindhoven (Països Baixos), un altre a Bratislava (Eslovàquia) i es mantenen els dos vols al Marroc: Marràqueix i Rabat. L’única novetat de la temporada d’hivern la trobem a Polònia. L’any passat, la companyia ja operava vols a Wroclaw i, enguany, hi suma la ciutat de Cracòvia.

Ryanair, en solitari

Aquest hivern Ryanair serà l’única companyia regular que voli des de Girona. Fins al moment, cap altra aerolínia ha fet petició d’eslots (reserves de franges horàries per poder volar) a l’aeroport de Vilobí. Tanmateix, cal tenir en compte que hi ha companyies que operen vols xàrter amb assiduïtat i que també ho faran durant els mesos d’hivern.

Com a mínim des del 2008, sempre hi havia hagut alguna altra companyia que havia ofert vols, tot i que l’oferta majoritària sempre requeia en Ryanair. Per exemple, Transavia havia mantingut vols a Amsterdam i Roterdam durant l’hivern però enguany els deixa de fer. Un altre cas és el de Wizzair, que havia fet connexions amb Kiev. Els conflictes a Ucraïna, però, han fet que la companyia deixi d’operar a diversos països i això ha afectat també Girona. Wizzair no opera a Vilobí d’Onyar des de l’abril d’aquest 2015.

Tampoc sembla que hagi reeixit l’intent de la companyia Fly Infiniti, creada expressament per recuperar el vol Girona-Madrid. Al juny, la companyia, de capital gironí, va anunciar que la seva intenció era posar en marxa aquesta connexió a principis de setembre. De moment, res més se sap de les seves intencions i, fins i tot, la seva pàgina web apareix encara en construcció.

Retallada de vols contínua

La temporada d’hivern que planteja Ryanair per a l’aeroport de Vilobí d’Onyar deixa un escenari poc esperançador i segueix la tònica a la baixa dels hiverns anteriors.

Per exemple, el 2014 Ryanair oferia 14 rutes a set països, amb un total de 39 freqüències (un 23% menys que l’hivern anterior). Les dades del 2013 mostren com les rutes que oferia la companyia de baix cost irlandesa eren 19 i, un any abans, eren 21. I si es comparen les dades amb anys on Ryanair encara no havia començat a aplicar retallades, com el 2010, les connexions a l’hivern eren 46.

La companyia, a més, no recupera rutes històriques que havien funcionat molt bé, com les de París i Londres, i que ja va treure l’hivern del 2014 (tot i que a l’estiu les ha recuperat). I no només això, sinó que aquest hivern Girona quedarà sense cap connexió amb la Gran Bretanya, ja que l’aerolínia treu l’únic vol que mantenia l’hivern passat, el de Glasgow.

Rutes que es perden respecte l’estiu

Respecte aquesta temporada d’estiu, l’aeroport de Girona perd diverses rutes que deixen Girona sense connexió amb països europeus durant l’hivern. És el cas de les rutes de Brussel·les (Bèlgica), Billund (Dinamarca), Tallin (Estònia), París (França), Tessalònica (Grècia), Cork, Dublin i Knock (Irlanda), Malta i les ciutats britàniques de Bounemouth, Bristol, Londres (Stansted i Luton) i Manchester. També es deixa de fer l’únic vol domèstic que oferia la companyia, el de Palma de Mallorca.

Tot i que Ryanair manté connexions amb Itàlia, Alemanya, Països Baixos i Polònia, també es redueixen algunes destinacions. En el cas d’Itàlia, durant l’hivern la companyia no volarà a Brindisi, Perugia, Trapani i Pescara; tampoc vola a la ciutat polonesa de Poznan, ni a Maastricht (Països Baixos), ni a Dormund i Memmingen (Alemanya).

Estadístiques en caiguda lliure

Segons dades d’Aena, de gener a agost s’han registrat caigudes de passatgers durant tots els mesos. La més accentuada ha estat la de l’agost amb una caiguda del 25%, seguida de la de juliol, amb el 20% de viatgers. La resta de mesos també s’han tancat amb caigudes que van des del -19,4% de l’abril fins a la caiguda més suau del -6,2% el mes de març.

Durant el primer semestre han usat les instal·lacions de Vilobí d’Onyar un total d’1.008.548 passatgers, un 17% menys que el 2014. Això fa preveure que Girona tancarà l’any amb menys viatgers que el 2014, quan va acabar amb poc més de 2,1 milions de viatgers. Aquest xifra queda molt lluny dels 5,5 milions del 2008.

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 75 € l'any

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

Fer-me'n subscriptor