29.03.2017 - 16:40
|
Actualització: 29.03.2017 - 17:31
L’Aeroport d’Andorra-La Seu podria esdevenir el primer aeroport on es realitzessin aproximacions aèries només assistides per sistema GPS. Durant avui, tècnics de la Universitat Politècnica de Madrid (UPM) han estat fent simulacions d’aproximacions instrumentals per GPS a l’aeroport amb un ATR 72-500, un avió que ja ha operat amb anterioritat a l’aeroport i amb capacitat de setanta places. El professor titular del departament d’aeroespacial i aeroports de la UPM, Luís Pérez, ha senyalat que a l’estat espanyol encara no té cap aeroport que tingui aproximacions per GPS. ‘No és complicat, però s’han d’estudiar i prendre les mesures de mitigació per saber que fer en cas de pèrdua de senyal GPS’, diu Pérez. I continua: ‘Aquí seria innovador però a la resta del món ja s’utilitza’. Actualment l’aeroport de la Seu té característiques de pista visual, això és que les aproximacions s’han de fer de forma visual i que en cas de nuvolositat s’han d’avortar els aterratges.
Per a canviar de les aproximacions visuals que hi ha actualment a aproximacions instrumentals cal l’autorització de l’Agencia Estatal de Seguretat Aèria, que depèn de l’estat espanyol. Es va demanar aquesta autorització a l’AESA i aquesta va sol·licitar a Aeroports de Catalunya que, per implementar aquest sistema calien informes tècnics de viabilitat.
Així les proves realitzades es fan per demostrar que les aproximacions guiades per GPS a l’aeroport de la Seu són possibles i respondre d’aquesta manera la demanda d’AESA. Les proves han consistit en vols d’aproximació damunt l’espai aeri de l’aeroport seguint els circuits definits en els estudis i fent vols d’aterratge i enlairament amb càrrega fictícia de passatgers.
Pérez ha explicat que sempre que s’implementa un procediment instrumental el que aporta és regularitat a les operacions i independència de la meteorologia. El professor ha explicat que s’ha estudiat la meteorologia a la zona i que la base de núvols a l’aeroport de la Seu està en un alt percentatge sobre els 5.000 peus i que per tant el que s’ha d’aconseguir és deixar les aeronaus instrumentalment per sota dels 5.000 peus i llavors fer l’aterratge de forma visual.
Des d’Aeroports de Catalunya s’ha explicat que una vegada fetes les proves i registrades totes aquestes, hi tornarà a haver reunions amb AESA per sol·licitar la seva validació i aprovació. Un cop s’aprovi aquests tipus de vols instrumentals caldrà que Enaire (Navegació Aèria) validi el projecte que posteriorment l’haurà de validar la Direcció General d’Aviació Civil i el Ministeri de Defensa.