13.02.2018 - 11:20
|
Actualització: 13.02.2018 - 14:26
L’Acadèmia Valenciana de la Llengua (AVL) ha lamentat ‘profundament’ la decisió de la cooperativa de supermercats Consum de retirar el català de l’etiquetatge dels seus productes de marca blanca. A través de les xarxes socials l’AVL ha assenyalat que considera que és ‘una mala notícia per a la llengua’. L’Acadèmia s’ha sumat a les crítiques rebudes des que Consum confirmés la decisió, aquest divendres. Fonts de la cooperativa valenciana de supermercats han explicat que la retirada de l’etiquetatge està testada entre els seus socis-clients i que es realitza en favor de la llegibilitat dels productes, de la univocitat dialectal i perquè Consum es troba present en sis comunitats autònomes. La campanya impulsada el mateix divendres a través de la plataforma Change.org s’acosta a les 30.000 signatures amb la petició ‘Sol·licitem que la Cooperativa Valenciana Consum mantinga l’ etiquetatge en valencià’.
La decisió ha provocat crítiques a les xarxes socials, davant les quals Consum ha respost als comentaris assenyalant que es troba present a sis comunitats autònomes i que compta amb més de 700 supermercats i que com a cooperativa valenciana aposta des del seu inici pel plurilingüisme, tant en l’atenció al client com als seus suports, retolació, megafonia, papereria, correu electrònic i espais digitals. Fonts de la cooperativa varen manifestar divendres que l’aposta pel català és ‘innegable’ i han apel•lat a la ‘sensibilitat històrica’ i ‘l’esforç’ al llarg dels anys per la retolació bilingüe, considerant ‘injusta’ la reacció de molts usuaris.
Les mateixes fonts afegien que en la decisió, presa com a cooperativa, ha pesat el factor de la llegibilitat dels productes però també ‘la univocitat’ a causa de les disparitats dialectals en els noms de productes a Catalunya i el País Valencià, que ha provocat que ‘es ferissin sensibilitats’ entre alguns clients. Així i tot han indicat que la mesura és progressiva i que encara es poden trobar productes amb el doble etiquetatge.
Consum, amb seu a Silla (Horta Sud), compta amb un total de 680 establiments, 436 propis i 244 Charter i es manté en el sisè lloc del rànquing estatal d’empreses de distribució. El País Valencià i Catalunya representen el primer mercat amb 421 supermercats en municipis valencians i 178 en catalans.