26.07.2017 - 18:01
VALÈNCIA, 26 (EUROPA PRESS)
Els ingressos directes dels productors de cítrics de la Comunitat Valenciana en esta campanya 2016-2017 ja conclosa seran un 3% inferiors a la passada, la qual cosa representarà només per este concepte una xifra de 27 milions d’euros menys, segons el balanç realitzat per La Unió de Llauradors en funció d’una comparativa dels preus d’una i una altra campanya.
Per a açò, La Unió ha tingut en compte la producció finalment comercialitzada que és la que al final explica a l’agricultor com a ingrés, on es descarta la fruita no comercial per calibres baixos o falta de qualitat, i que demostra que la collita ha sigut inferior a l’anterior que ja va destacar per ser una de les més baixes de l’última dècada.
Per a la pròxima campanya s’espera un minvament de collita “important” i es confia en un repunt dels preus, però la veritat és que els resultats d’esta són “molt negatius”. “Ha sigut molt irregular o desigual: de setembre a gener molt negativa i l’última part bastant millor, encara que no ha compensat el desastrós començament”, ha indicat La Unió.
A esta xifra anterior de pèrdua d’ingressos s’ha de sumar la quantitat de 130 milions d’euros ja denunciada a l’abril per les Organitzacions Professionals Agràries i Cooperatives, hagut de, entre altres coses, a la incidència de les adversitats climatològiques de finals de novembre fins a mitjan gener, fonamentalment per les intenses i persistents pluges.
El comportament per espècies, varietats o fases de la campanya ha sigut així molt diferent; però les majors diferències se centren en l’estació i la pitjor part li la porten varietats primerenques com les Clemenules (-10%) i la Navelina (-17%). En el costat positiu dels ingressos tenim els productors d’Ortanique (+36%), Nadorcott (+36%), Navel Powell (+44%) i Navel Lane Batega (+26%). Els productors de llimó han tingut un descens dels ingressos xifrat en el 30%, fonamentalment per pitjor comportament de la varietat Fi, encara que sempre amb l’antecedent de vindre d’una campanya amb preus anormalment molt alts com els de la 2015-2016.
La campanya finalitzada s’ha caracteritzat per diverses qüestions com és la d’explicar en l’inici amb una producció major que l’anterior, calibres de fruita més xiquets i un augment dels costos de producció per la sequera.
En el desenvolupament de la mateixa ha influït també posteriorment l’acord entre la Unió Europea i Sud-àfrica amb una psicosi generalitzada i baixada generalitzada de cotitzacions, els continus incompliments per part de la gran distribució amb la venda a pèrdues que van crear una distorsió dels preus i vulnerar la Llei de la Cadena Alimentària i les pluges de mitat de campanya.
La Unió ha destacat en este balanç la consolidació cap a varietats més tardanes tant en taronges com en mandarines sobretot protegides, que en principi tindrien menys competència de l’Hemisferi Sud, fonamentalment d’Argentina i Sud-àfrica.
Dins d’este destaca el bon comportament en preus de les quals tenen royalties cars com la Tango, Orri i Nadorcott. Bon resultat així mateix de l’Ortanique pel descens en producció a causa de les liquidacions desastroses de les últimes campanyes, així com un nou interés en la Clemenvilla per a cobrir el mes de desembre on les Clemenules pareixen cedir interés comercial.
En esta última varietat cal ressaltar de nou -i ja són diverses campanyes consecutives- els seus nefasts resultats comercials i el que és pitjor que no s’albiren perspectives de futur, ja que el mercat aposta per altres varietats que aguanten més en els lineals com l’Ortanique o la Clemenvilla en lloc de per la qualitat de la nulera.
Una altra dada rellevant de la campanya és el fort descens de les exportacions de cítrics que Conselleria d’Agricultura ha quantificat en 600.000 tones menys, és a dir que amb una collita del 20% superior a la passada s’ha exportat al voltant d’un 40% menys.