04.12.2023 - 19:24
|
Actualització: 04.12.2023 - 23:13
Els ministres de Transports de la Unió Europea advoquen per crear un esquema europeu per permetre conduir a disset anys de manera acompanyada. Aquesta és la posició que han pactat avui de cara a les negociacions amb el Parlament Europeu, l’altre colegislador. Es revisaran les normes sobre el permís de conduir i l’intercanvi transfronterer d’informació sobre les infraccions de trànsit relacionades amb la seguretat viària. En la revisió, busquen que, alhora que es rebaixa l’edat per conduir, s’apliquin normes més estrictes als conductors novells almenys els primers dos anys.
Els ministres de Transports també han acordat implementar un permís de conducció digital a tot el bloc i mantenir de forma voluntària la reducció dels períodes de validesa dels permisos de conducció de les persones grans. A més, volen reformular el període de prova tenint en compte les competències dels estats membre, així com les pràctiques establertes.
En les noves normes, també defensen poder fer un examen teòric, en determinats casos, en l’estat membre de ciutadania quan sigui diferent del de residència i que hi hagi un esquema més clar del control de l’aptitud física i mental per al conductor en el moment d’emissió i renovació del permís.
Pel que fa a l’intercanvi transfronterer d’informació sobre les infraccions de trànsit relacionades amb la seguretat viària, els ministres defensen introduir més delictes respecte a la proposta de la Comissió Europea, com ara l’incompliment de restriccions d’accés a vehicles o de les normes d’un pas ferroviari, així com en cas d’atropellament i fuita.
L’acord entre els vint-i-set arriba després que la Comissió Europea presentés al març la seva proposta per reforçar la seguretat viària. Un cop fixat el seu posicionament, ara el Consell i el Parlament Europeu han de negociar per pactar la normativa definitiva.