24.07.2017 - 18:01
VALÈNCIA, 24 (EUROPA PRESS)
La Unió de Periodistes Valencians ha enviat les seues al·legacions a la proposta de llibre d’estil de la Corporació Valenciana de Mitjans de Comunicació (CVMC), en la qual incidix en els apartats sobre drets dels professionals, aparició de publicitat en informatius, fonts d’informació, gravació d’imatges, tractament informatiu de la ciència i la utilització de llenguatge no sexista. El col·lectiu professional advertix, entre altres qüestions, que l’esborrany del manual deixa la “porta oberta” a la inclusió de la publicitat en informatius.
En el llistat d’aportacions de la Unió de Periodistes, figuren les referides a les matèries de publicitat restringida i els patrocinis d’espais i continguts específics. D’una banda, l’organització proposa que la normativa específica per als períodes electorals sí que estiga regulada en el llibre, tal com fan altres ens públics, i no deixar-ho solament com a decisió del Consell Rector.
Pel que fa al patrocini d’espais i continguts específics en informatius, l’associació majoritària de professionals de la informació a la Comunitat proposa fer prevaldre la norma de no acceptar patrocinis en estos espais i eliminar la part de la redacció del manual on actualment “es deixa la porta oberta a la inserció de patrocinis en espais específics com el temps i la possibilitat d’emetre continguts documentals o d’entreteniment creats per les marques (branded content)”, detalla l’entitat en un comunicat.
L’associació també s’ha fixat en els Principis Fonamentals, on anima a afegir un subapartat que parle de l’abast perquè estes normes d’estil siguen aplicable “a tots i totes els professionals d’Àpunt, independentment de si treballen en televisió, ràdio, web o xarxes socials, i també per a peces realitzades per professionals altres mitjans que treballen consorciadament, per exemple, en les ràdios locals o comarcals que proporcionen peces d’informació”.
Pel que fa als drets professionals, la Unió de Periodistes Valencians advoca per incloure una nova anotació sobre propietat intel·lectual on “quede clar que els drets d’autor, els morals i els de explotació s’han d’entendre com a drets de propietat intel·lectual”. Així, Àpunt “haurà d’estar vigilant sobre els treballs periodístics vetlant per la salvaguarda dels seus drets de propietat intel·lectual”. Esta pràctica, a més, haurà de ser recíproca i s’haurà d’exigir als professionals d’Àpunt l’obligada menció de la font i autors de treballs produïts per altres professionals altres mitjans.
Pel que fa a drets de la ciutadania i la seua participació, se suggerix un nou subapartat que parle de la protecció de dades de caràcter personal, precisant que esta informació ha de ser obtinguda i utilitzada de manera imparcial, amb la finalitat acordada, emmagatzemada amb total seguretat i eliminada una vegada haja sigut emprada per a l’ús per al qual es va recopilar. Es farà una excepció amb el compliment de la llei amb el material adquirit amb finalitats periodístiques. També s’ha especificat que per a entrevistar una persona amb discapacitat o diversitat funcional serà necessari comptar amb l’autorització del seu tutor/a legal.
Sobre les fonts d’informació, la Unió de Periodistes suggerix que els periodistes tenen el dret d’utilitzar el material gravat en una entrevista fins al moment que el personatge decidix donar per finalitzada esta entrevista, amb la verbalització d’esta petició inclosa. També aposta per eliminar de l’epígraf que parla de les Agències la frase que diu que “en la resta de casos”, diferents dels esmentats, no les citarà. També planteja en l’epígraf que al·ludix al material generat pels usuaris, evitar, en la mesura del possible, l’ús de vídeos procedents de Youtube, si no tenen interés periodístic.
En l’apartat referit a la gravació de les imatges, es proposa afegir un paràgraf per a deixar clar que l’ús de la càmera oculta no està justificat i solament en els casos de rellevància informativa excepcional, i sempre amb el vistiplau dels superiors, es podrà usar esta ferramenta.
Dins de l’apartat sobre el tractament informatiu en matèries d’atenció especial, el col·lectiu de periodistes demana afegir un subapartat que parle de ciència i pseudociencia on estes informacions estiguen validades per experts de solvència contrastada i no es confonga l’objectivitat periodística amb l’equilibri o equidistància. Així, la Unió de Periodistes creu que Àpunt ha d’incloure en la seua programació habitual programes de divulgació científica.
A l’hora d’informar sobre les ciències de la salut cal incidir que des d’Àpunt no es podrà defendre la validesa d’una teràpia apel·lant a la seua antiguitat ni origen geogràfic, novetat o acceptació dins de la cultura popular. Quant a medicines alternatives, proposa tindre com a referència l’Anàlisi de l’estat de les Teràpies Naturals elaborat per l’Institut de la Salut Carlos III per al Ministeri de Sanitat.
PROHIBICIÓ DE MEDIUMS I VIDENTS EN INFORMATIUS
En l’apartat de pseudociències, el llibre d’estil hauria de deixar clar, pel que sembla de la Unió de Periodistes, que els programes sobre ‘misteris sense resoldre’ o similars han de tindre com a objectiu precisament el de resoldre’ls i no el de perpetuar-los i que el pes de la informació recaurà sobre el punt de vista de professionals de prestigi amb un punt de vista científic i rigorós. Així, ha suggerit, que la presència de mediums, vidents i d’altres estiga prohibida en els informatius.
Finalment, la Unió de Periodistes Valencians, aplicant els criteris de llenguatge no sexista, ha enviat a la CVMC fins el 120 modificacions del llibre d’estil per a canviar la redacció de les formes en masculí per altres propostes més paritàries.