La UE proposa de rebaixar l’edat mínima per a conduir cotxes i camions a disset anys

  • Els joves de disset anys podran conduir sempre que estiguin acompanyats d’un adult d’almenys vint-i-cinc anys

VilaWeb
ACN
01.03.2023 - 13:58
Actualització: 01.03.2023 - 22:18

La Comissió Europea ha proposat de rebaixar l’edat mínima per a conduir cotxes i camions a disset anys, sempre que el conductor vagi acompanyat d’un adult de vint-i-cinc anys, com a mínim, i que disposi d’un permís de conduir de cinc anys d’antiguitat pel cap baix.

Ho ha explicat la comissària europea de Transport, Adina Valean, que ha justificat la mesura per a fer “més atractiu” el sector del transport als joves en un moment en què hi ha “escassetat de conductors professionals”.

Brussel·les també suggereix un període de prova durant els dos primers anys de carnet, a més de rebaixar a zero la taxa d’alcoholèmia entre els conductors novells. Per a la Comissió, aquest punt és “essencial”, atès que els conductors més joves de menys de trenta anys, tot i representar tan sols un 8% del total, estan involucrats en un 40% dels sinistres.

La proposta forma part del pla de la Unió Europea de reforç de la seguretat viària, que té com a objectiu principal que no hi hagi víctimes mortals a les carreteres l’any 2050.

En aquest sentit, el document elaborat per l’executiu comunitari proposa d‘ampliar l’abast de les infraccions subjectes a sanció. Més enllà de les penes per excés de velocitat i conduir sota els efectes de l’alcohol, el text inclou infraccions com ara aparcar de manera imprudent, menystenir la distància de seguretat, fer cas omís de les línies contínues i els carrils d’emergència, circular amb excés de pes, avançar de manera perillosa i conduir en direcció contrària.

Reforç de les normes entre països

A banda d’aquestes modificacions, la Comissió Europea proposa d’introduir un carnet de conduir en format digital. Més enllà d’agilitzar la seva renovació, això també facilitaria als diferents estats l’intercanvi d’informació i una persecució més efectiva de les infraccions que es produeixen entre països.

Segons les dades facilitades per l’executiu, al voltant d’un 40% dels delictes a les carreteres de la Unió Europea van quedar impunes, o bé perquè el conductor no va ser identificat o bé perquè no va ser multar.

Aquest sistema de digitalització contribuiria al fet que els conductors sancionats en un país no puguin circular a la resta de la UE. “Responsabilitzar els infractors de trànsit a tots els estats és essencial per a la seguretat viària, però amb la normativa vigent no es pot executar una inhabilitació a tota la Unió”, lamenta la Comissió.

El text es traslladarà ara al Parlament Europeu i al Consell perquè tant eurodiputats com governs estatals proposin les modificacions que considerin adients.

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 6€ al mes

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

Fer-me'n subscriptor