03.04.2019 - 16:51
|
Actualització: 05.04.2019 - 20:54
Quan queden menys de deu dies pel 12 d’abril, la nova data de sortida del Regne Unit si no hi ha una segona pròrroga, els estats de la UE augmenten els efectius duaners i es preparen amb vistes a un possible escenari de Brexit abrupte. En roda de premsa des de Brussel·les, el comissari europeu d’Afers Econòmics i Finances Pierre Moscovici ha avisat que una sortida desordenada crearia ‘distorsions importants’ i que l’impacte per a les duanes seria molt important. Un dels principals canvis seria la introducció de controls -no sistèmics- entre els més d’11.000 vehicles que creuen la frontera entre el Regne Unit i la UE a més de controls en ports i aeroports.
‘En cas d’un no acord el Regne Unit seria un estat tercer d’un dia per l’altre, es tracta d’un canvi radical, instantani i molt substancial per la UE i les nostres empreses’, ha explicat Moscovici. Segons ha anunciat el comissari, Alemanya i els Països Baixos han reclutat 900 agents duaners nous mentre que França augmenta el personal de duanes en 700 i Irlanda en 400.
En el cas d’Irlanda, Moscovici ha explicat que s’està treballant amb Dublín per fer els controls ‘en la mesura del possible lluny de la frontera’ amb Irlanda del Nord.
La conseqüència directa que el Regne Unit es converteixi en un país tercer, ha afegit Moscovici, és que tan bon punt abandonés la UE sense un acord s’aplicaria el codi duaner europeu sobre el tràfic de mercaderies amb origen al Regne Unit. Això implicarà per tant la imposició de nous controls duaners en vehicles i mercaderies que avui circulen sense cap control perquè el mercat únic i la unió duanera actuals ho permeten.
La posició dels 27, però, és ferma: en cas d’un Brexit abrupte caldrà restablir controls duaners, un ‘repte molt important’, segons Moscovici per la densitat del tràfic comercial entre el Regne Unit i altres estats de la UE. Per exemple, 11.000 vehicles creuen diàriament l’Eurotúnel i a través dels diferents ferrys, segons dades de la Comissió Europea.
Amb tot, el comissari francès ha matisat que aplicar la legislació duanera no significarà controlar sistemàticament totes les càrregues de tots els camions que creuen. ‘El control es fa sobre una base de risc’, ha apuntat, indicant que hi ha controls que s’haurien de fer per raons ‘jurídiques i polítiques’. ‘Prefereixo controls rigorosos, que potser costaran llargues cues de camions, però el que no volem és una crisi sanitària’, ha indicat explicant que la prioritat és la seguretat dels ciutadans de la UE.
Més canvis
Altres canvis tenen a veure amb les empreses que fan comerç sense obstacles amb el Regne Unit, amb els drets duaners i l’IVA i amb les mercaderies que transportin passatgers que vinguin del Regne Unit.
‘Hi haurà un impacte important a través dels controls duaners i fiscals, a tots els punts de la UE, ja sigui l’aeroport de Budapest o a la ciutat de Nàpols. Som una unió duanera, així que és una frontera comú i és com s’apliquen les coses’, ha conclòs.
El comissari europeu ha reiterat durant la roda de premsa que la Comissió no desitja una situació de no acord però que davant del risc el seu ‘deure’ és estar preparats per totes les opcions possibles.