27.08.2024 - 21:40
|
Actualització: 28.08.2024 - 15:36
Com cada darrer dimecres d’agost, s’ha fet a Bunyol (la Foia de Bunyol) la batalla de tomates més famosa del món. És la Tomatina, un esdeveniment que enguany fa 77 anys i que és considerada Festa d’Interès Turístic Internacional. La festa ha aplegat unes 22.000 persones, que s’han llençat un total de 120.000 quilos de tomates.
Com a novetat, enguany s’ha instaurat una entrada VIP per a trenta persones que, pagant 500 euros, han pujat en un dels camions per llançar les tomates. De moment, aquesta proposta no ha cridat gaire l’atenció, perquè ahir al vespre només se n’havien venut cinc, d’entrades. Segons la batllessa, Virginia Sanz, els diners recaptats han de servir per a ajudar a pagar les despeses de la festa. Quant a la resta de la gent, s’han venut 22.000 entrades a quinze euros per a accedir al recinte del recorregut. La cabuda es va limitar a partir de l’any 2013, perquè algun any s’arribaren a superar els 45.000 participants.
🍅#Tomatina2024 | Així és com sona el final de la Tomatina 2024.
🍅 Des d’eixe moment ja no es poden llançar més tomaques. Això sí, l’ambient festiu i les entrevistes continuen.@AytoBunyol @LaTomatinaInfo @fasfesta pic.twitter.com/DkFsC5UC0Y
— À Punt (@apunt_media) August 28, 2024
No han faltat les ulleres de bussejar com la forma més segura de protegir els ulls de l’àcid dels tomàquets, ni les disfresses –de cogombre, gladiador o ceba–, les fundes per als mòbils, pèls recollits, capells i roba i calçat que un estiga disposat a tirar.
Carn d’influenciador
La televisió primer, i les xarxes socials els darrers anys, han convertit la Tomatina de Bunyol en una festa internacional. Entre els convidats per l’ajuntament enguany, hi ha l’influenciador de viatges australià Jorden Tually. Segons dades facilitades per l’ajuntament, l’any passat, el 14% dels participants eren britànics, i un 10%, indis. També arriba fins a aquesta població de l’interior gent del Japó, els Estats Units i Austràlia. I encara, amb la venda d’entrades, tenen gent localitzada a les Illes Fiji, Jordània, Taiwan i Afganistan, entre més.
Això també ha fet que la festa s’haja saturat. Ja fa anys que molts veïns de Bunyol han desistit de participar-hi, perquè s’ha anat convertint en un esdeveniment comercial, en compte de la festa popular que era en un principi, quan va començar, com la majoria, per accident. El president de la Diputació de València, que paga les tomates, Vicent Mompó, considera que encara cal promocionar-la més. També entre els valencians que mai no hi han anat. “Forma part del conjunt de festes i actes culturals que ens fan sentir orgullosos de ser valencians”, diu, i afegeix que la Tomatina forma part de la senya d’identitat valenciana.
Punts violeta
La Tomatina és una festa dels excessos. Fins no fa gaires anys, era habitual veure per televisió imatges on alguns homes arrencaven les samarretes plenes de tomata a algunes xiques. Això ha canviat i ara es fan campanyes en què es demana respecte. La festa té un pla contra la violència de gènere que inclou punts violeta mòbils damunt de cadascun dels camions. La seua missió és observar comportaments i protegir les assistents perquè se senten còmodes. Segons la batllessa, que també és responsable d’Igualtat de l’ajuntament, fa anys que no hi ha incidents. “Volem continuar essent una festa lliure de denúncies. Totes les participants s’han de sentir segures”, va dir.
Tomates no aptes per al consum
L’empresa Frutas i Verduras Massanassa, de Silla (Horta Sud), ha estat l’encarregada de conrear els projectils d’enguany. Ahir ja els van dur a un magatzem de Bunyol, i els responsables van recordar que és un producte que s’elabora de manera exclusiva per a la festa i que no és apte per al consum. “Són tomates valencianes de pera”, va dir Salvador Ribes, responsable de l’empresa. Amb tot, va recomanar que, abans de llançar-los, es xafen o es rebreguen per atenuar el colp i perquè s’escampe amb més facilitat el roig que caracteritza la festa.