21.07.2016 - 11:24
BARCELONA, 21 (EUROPA PRESS)
El síndic major de la Sindicatura de Comptes, Jaume Amat, ha considerat aquest dijous que la Generalitat “no va actuar de mala fe” en l’operació Spanair, sinó que va invertir en la desapareguda aerolínia pensant que hi havia una possibilitat de negoci real.
“L’operació va fallar i és difícil pensar que no hi havia risc, però cal recular al temps que es van prendre les decisions”, ha dit Amat aquest dijous en una comissió parlamentària de la Sindicatura de Comptes en la qual s’ha presentat l’informe de fiscalització sobre les aportacions de capital públic a Spanair.
Segons aquest informe, la Generalitat va aportar 211,25 milions d’euros a Spanair entre el 2009 i el 2012, quan l’aerolínia va fer fallida, a través d’aportacions de capital i de préstecs directes o indirectes.
L’informe analitza els comptes de Spanair i dels seus accionistes des que va ser adquirida majoritàriament per inversors catalans el 2009 fins que va deixar d’operar el gener del 2012, amb l’objectiu de dilucidar les aportacions de capital públic que va rebre l’aerolínia.
La Sindicatura de Comptes ha acceptat les al·legacions de Fira de Barcelona per les quals argumenta que les inversions que va fer –25,5 milions– procedien de fons propis, per la qual cosa no poden considerar-se inversions públiques, malgrat que Fira té en el seu accionariat a l’Ajuntament de Barcelona i a la Generalitat.
OPERACIÓ POLÍTICA
El diputat de C’s Sergio Sanz ha criticat que la Generalitat invertís en un projecte ideològic i ha reclamat depurar responsabilitats per “posar diners” en aquesta operació, uns recursos que es podrien haver destinat a frenar desnonaments o a ajudes de dependència, ha dit.
Des del PSC, Òscar Ordeig ha defensat que les administracions públiques impulsin iniciatives privades, i ha incidit que és un fet generalitzat que els governs inverteixin en les aerolínies dels seus països, si bé ha posat l’accent a saber “si els diners van anar on tocava”.
Esperanza García (PP) ha criticat que la Generalitat “es dediqués a fer de magnat de l’aviació” amb Spanair, invertint en connexions aèries que els propis operadors privats no veien viables.
Des de la CUP, Benet Salellas ha considerat que l’informe de la Sindicatura és tan sols l’epidermis de la fiscalització, i Marc Sanglas (JxSí) ha admès que l’operació Spanair va ser política, però amb l’objectiu de solucionar la falta d’inversió estatal a l’Aeroport de Barcelona: “Es van destinar diners públics a una causa pública.”