29.08.2017 - 13:42
BARCELONA, 29 (EUROPA PRESS)
La Síndica de Greuges de Barcelona, Maria Assumpció Vilà, ha celebrat aquest dimarts que els serveis jurídics municipals hagin proposat incorporar en l’Ordenança de Cementiris que tramita l’Ajuntament un procediment amb més garanties abans de desnonar una sepultura, com va demanar ella arran del cas d’una família que va trobar el seu nínxol buit per un deute que desconeixia.
La família li va presentar una queixa després que Cementiris de Barcelona buidés el seu nínxol per impagament encara que no era conscient del deute ni va rebre notificació, i Vilà va demanar més garanties perquè el trasllat de les restes a una ossera comuna –de la qual no es poden recuperar– que implica el desnonament pot generar “greus conseqüències morals” en la família, ha ressaltat en un comunicat.
L’informe municipal que respon la resolució de la Síndica, emesa al juny, advoca per incorporar el suggeriment en l’Ordenança, ja en procés de modificació –que es va aprovar inicialment al març– i en la qual s’inclourà la recomanació de Vilà prèviament a la seva aprovació definitiva, ha explicat la Sindicatura.
La Direcció de Serveis Jurídics proposa incorporar l’Ordenança que l’Ajuntament o l’entitat gestora utilitzi el padró municipal i la resta de mitjans al seu abast per dur a terme les notificacions pertinents per assegurar que són efectives, i concedir un termini de 30 dies des de la notificació fins a l’inici de l’expedient, perquè els afectats puguin presentar al·legacions.
En els casos d’impagament i si el gestor desestima les al·legacions o no es presenten, les persones afectades disposaran de 15 dies per posar-se al corrent de pagament o sol·licitar una pròrroga d’aquest; si no ho fa, passats aquests 15 dies es declararà la caducitat del dret funerari, i es procedirà al desnonament de la sepultura i al trasllat de les restes a una ossera comuna, segons la Síndica.
A més, en els casos de caducitat del dret funerari pel mal estat de la sepultura, el text preveu que es demani a les persones beneficiàries o hereves dur a terme una reparació en un temps determinat, transcorregut el qual es resoldrà el procediment amb l’arxiu de l’expedient o bé amb el desnonament del nínxol.
NÍNXOL BUIT
El ciutadà que va presentar la queixa a la Síndica ho va fer al novembre, després d’haver anat al Cementiri de Collserola per Tots Sants i haver trobat el nínxol del seu sogre buit, davant el que va demanar explicacions a Cementiris de Barcelona, que li va comunicar que, des de 2011, constava com a impagada la taxa de 60 euros anuals.
La família desconeixia l’existència del deute i va explicar que el 2011 va canviar d’entitat bancària i que la nova no va domiciliar el rebut, per la qual cosa es va deixar de pagar, encara que la família va assegurar que mai va rebre una notificació d’impagament malgrat tenir correctament identificada l’adreça de la persona titular del nínxol.
Cementiris de Barcelona va sostenir que a l’octubre i novembre de 2014 va tractar de notificar-ho al domicili de l’afectat però no ho va localitzar i va deixar una nota en la bústia per recollir una carta en una oficina –documento que la família assegura que tampoc va rebre–, actuant conforme a l’Ordenança que la Síndica va demanar modificar.