La presència de dones en informatius i debats és inferior a un 30%, segons un estudi

  • La presència de dones en telenotícies, programes de debat i programes d'entrevista catalans és inferior a un terç per sota del seu pes poblacional, i la seva representació comporta estereotips, segons l'Informe sobre diversitat i la igualtat en la televisió del 2016 del Consell de l'Audiovisual de Catalunya (CAC).

VilaWeb
Redacció
02.08.2017 - 13:42

BARCELONA, 2 (EUROPA PRESS)

La presència de dones en telenotícies, programes de debat i programes d’entrevista catalans és inferior a un terç per sota del seu pes poblacional, i la seva representació comporta estereotips, segons l’Informe sobre diversitat i la igualtat en la televisió del 2016 del Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC).

Segons ha informat el CAC aquest dimecres, la presència femenina en espais informatius no arriba al 30% de la representació en TV3, 8tv i TVE de Catalunya, molt inferior al 51% de la població que són dones a Catalunya.

La presència de les dones en programes de debat i entrevista és cinc punts més elevada que en els telenotícies, però el CAC insisteix que segueix sent minoritària.

L’estudi ha constatat que la proporció de les dones que apareixen en la ficció televisiva dels mitjans estudiats té una “presència paritària” del 46,8% gràcies “als ritmes de producció que permeten introduir elements de diversitat d’igualtat”.

El CAC ha identificat també desigualtat en els temps de paraula en els informatius que canvien entre el 25-30% en els mitjans estudiats de Catalunya.

El percentatge dels actors dels dos sexes sense identificar tenint en compte el temps de paraula és més baix en TV3 amb un 1,7%, mentre que 8tv ha acumulat un 9% i en TVE de Catalunya la xifra ha ascendit un 12%.

ROLS EN TELENOTÍCIES I DEBATS

L’estudi del CAC ha identificat que la presència de la dones que desenvolupen un rol privat és el doble que la dels homes, ja que les dones “s’associen amb l’esfera privada de manera molt més intensa”.

L’organisme regulador ha atribuït el fet que les dones s’associïn més freqüentment amb el seu àmbit personal al fet que la seva presència dins de rols polítics és minoritària.

ÀMBIT ECONÒMIC

En l’àmbit econòmic de l’empresa i el treball en els mitjans estudiats les intervencions de les dones són minoritàries, ja que no superen en cap cas al 20% i se’ls representa amb quotes de comandament inferiors que els homes.

Segons el CAC, el 80% de persones que han tingut temps de paraula als espais informatius han estat homes i les “dones han estat invisibles” en aquests formats.

MINORIA COM A EXPERTES

El CAC ha informat que les dones són minoritàries quan intervenen com a expertes en una matèria determinada, sobretot en camps científics o tècnics quan la intervenció es produeix en un telenotícies.

La distribució temàtica de les notícies on intervenen tots dos sexes també és desigual, ja que la paraula de les dones es concentra en notícies de societat i els homes protagonitzen les notícies de crònica política.

PARITAT EN ELS ROLS EN LA FICCIÓ TELEVISIVA

L’estudi evidencia que en les ficcions televisives les dones –que són representades de forma paritària– desenvolupen un rol protagonista de persones “universitàries, amb treball qualificat i un nivell de poder significatiu”.

El CAC ha informat que “la ficció de producció pròpia, amb ritmes deslligats al criteri d’immediatesa” permeten intervenir en la creació de l’obra i introduir elements de diversitat en els personatges.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any
Fer-me'n subscriptor