02.12.2016 - 11:08
La Plataforma per la Llengua ha fet un acte per reinvidicar l’etiquetatge en català i el compliment de la legislació vinent en un supermercat de la cadena Mercadona a Sant Cugat del Vallès. L’acció ha servit per ‘protestar contra la persistent negativa de molts distribuïdors de béns i serveis de complir amb les obligacions establertes pel Codi de consum de Catalunya, que protegeix els drets lingüístics dels consumidors catalans’. En concret, la Plataforma ha enganxat adhesius a uns quants productes amb la informació de consum obligatòria traduïda al català, informació que aquests productes només oferien en castellà.
Segons l’entitat, molts comercialitzadors, com Mercadona, infringeixen de manera continuada els articles 128-1 i 211-5 de la Llei 22/2010 del Codi de Consum de Catalunya, que assenyalen que els consumidors tenen el dret de rebre les informacions, l’etiquetatge i l’embalatge dels productes de consum en llengua catalana. La Plataforma denuncia que la infracció es detecta especialment en les marques pròpies de supermercats com Carrefour, Lidl, Dia, Alcampo, Aldi, Co-aliment, Hipercor i Supermercats El Corte Inglés, Keisy, Spar, Suma i la mateixa Mercadona. El Codi de consum, juntament amb la Llei de Normalització lingüística, són les úniques dues normatives que en l’àmbit de l’etiquetatge preserven per als catalanoparlants uns drets semblants als dels castellanoparlants, protegits a bastament per més de 160 normes impositives del castellà, tal com recorda l’entitat de defensa de la llengua.
La directora de la Plataforma per la Llengua, Neus Mestres, ha demanat que les empreses compleixin la llei i que deixin de discriminar els parlants de català. També ha fet una crida perquè l’Agència Catalana de Consum supervisi que la norma es compleix i ha apel·lat a la necessitat que els catalanoparlants prenguin consciència dels seus drets i els defensin, tot evitant de consumir productes discriminatoris.