28.10.2016 - 02:00
La Plataforma per la Llengua ha començat els tràmits a la Comissió Europea perquè les institucions comunitàries impulsin mesures amb l’objectiu que els mitjans de comunicació en català es puguin rebre a tots els territoris on es parli la llengua. La plataforma va organitzar la campanya ‘El català, sense fronteres’ el mes de juny i ja ha aplegat 30.000 signatures. Marga Payola, membre de l’executiva i responsable internacional de la Plataforma per la Llengua, diu: ‘Amb aquesta petició volem cercar mecanismes per a fer sentir la nostra veu a Europa i reclamar que els estats compleixin la Carta Europea de les Llengües Regionals o Minoritàries.’
L’objectiu de la petició és que les institucions europees actuïn davant les autoritats espanyoles, franceses i italianes per evitar la vulneració dels drets lingüístics dels catalanoparlants que són reconeguts en la Directiva 2010/13/UE. Actualment, el fet que no permetin la recepció de mitjans en català d’altres estats implica una infracció d’aquesta norma. Payola explica: ‘Es vulneren drets lingüístics i es pot dir que és una situació força anòmala dins d’Europa.’ La plataforma continuarà pressionant els estats espanyol, italià i francès, els governs autonòmics i també el d’Andorra perquè facin factible legalment i tecnològicament la reciprocitat.
Aquesta petició es farà arribar també al Comissionat de Drets Humans del Consell d’Europa. El text de la Carta Europea de Llengües Regionals o Minoritàries indica que els estats que l’han ratificada es comprometen a ‘garantir la llibertat de recepció directa de les emissions de ràdio i de televisió dels països veïns en una llengua usada en una forma idèntica o pròxima d’una llengua regional o minoritària, i a no oposar-se a la retransmissió d’emissions de ràdio i de televisió dels països veïns en aquesta llengua’, cosa que no passa, com denuncia la plataforma.