19.02.2020 - 01:50
La Plataforma per la Llengua ha aconseguit que la policia espanyola es comprometi a atendre en català a les comissaries que té al País Valencià. Aquestes darreres setmanes l’entitat ha alertat de noves discriminacions lingüístiques d’agents de policia contra els ciutadans, però ara sembla que la direcció del cos vol començar a posar-hi remei.
En una instrucció interna, la direcció general de la policia espanyola demana que als espais on s’ofereix atenció directa a la ciutadania –com ara a les oficines de denúncies i atenció a la ciutadania i a les oficines on es fa la documentació com el DNI o el passaport–, es procuri atendre en català ‘en la mesura que sigui possible’. Un compromís molt tou, però que estableix que en cada torn hi hagi almenys un policia que pugui atendre en català.
La mateixa ordre especifica que si això no fos possible, ‘es requerirà la presència d’un policia d’un altre servei o es demanarà de manera cortesa al ciutadà que comparesca en un altre moment en què puga comptar amb aquesta possibilitat’. És a dir, que la mateixa ordre ja en preveu l’incompliment. Fa pocs mesos, en seu judicial, dos policies espanyols van reconèixer ‘excés de zel’ per haver discriminat un ciutadà a Elx.
Poc després, l’agost passat, hi hagué dos nous casos de manca de respecte pels drets lingüístics per part de la policia espanyola a València. I recentment, la Plataforma per la Llengua va denunciar dos guàrdies civils de Tavernes per abús i discriminació lingüística. La policia espanyola reconeix en la instrucció que aquest tipus de denúncies ‘reapareixen amb una certa freqüència’.