La Llei de Seguretat Ferroviària crearà una agència i comissió per a vetllar pel seu compliment i analitzar incidents

  • La futura Llei de Seguretat Ferroviària de la Comunitat Valenciana, que s'està elaborant i que serà "pionera" en este àmbit, preveu la creació de l'Agència Valenciana de Seguretat Ferroviària i d'una Comissió Permanent d'Investigació per a "controlar el compliment" de la norma, contribuir a la seua aplicació i "analitzar qualsevol incident" que es produïsquen a la xarxa autonòmica amb la finalitat que no es repetisquen i de garantir "la seguretat" que es busca.

VilaWeb
Redacció
28.06.2016 - 18:48

VALÈNCIA, 28 (EUROPA PRESS)

La futura Llei de Seguretat Ferroviària de la Comunitat Valenciana, que s’està elaborant i que serà “pionera” en este àmbit, preveu la creació de l’Agència Valenciana de Seguretat Ferroviària i d’una Comissió Permanent d’Investigació per a “controlar el compliment” de la norma, contribuir a la seua aplicació i “analitzar qualsevol incident” que es produïsquen a la xarxa autonòmica amb la finalitat que no es repetisquen i de garantir “la seguretat” que es busca.

Així ho ha explicat este dimarts la consellera d’Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori, Mª José Salvador, després de la reunió mantinguda amb el Consell Assessor de la Llei de Seguretat Ferroviària i l’Associació de Víctimes del metro que han presidit el cap del Consell, Ximo Puig, i la seua vicepresidenta i consellera d’Igualtat, Mónica Oltra, per a parlar del desenvolupament de la llei i conèixer en quin estat es troba.

Salvador ha ressaltat que esta trobada se celebra pocs dies abans que es complisca el desè aniversari de l’accident de Metrovalencia del 3 de juliol del 2006, en què van morir 43 persones i 47 van resultar ferides. Alhora, ha valorat el “treball intens” portat a terme per a elaborar l’esmentada norma, tenint en compte que “no hi ha cap referent” a Espanya que “aborde una qüestió tan sensible i important com la seguretat ferroviària”.

La consellera, que ha comentat que en altres autonomies hi ha normes en matèria ferroviària però sense abordar la seguretat, ha destacat que amb la creació d’esta nova norma a la Comunitat Valenciana es complix el compromís adquirit pel Consell amb l’Associació de Víctimes del metro per a garantir esta premissa.

Mª José Salvador ha explicat, preguntada pels terminis perquè la Llei de Seguretat Ferroviària siga una realitat, que l’esborrany que donarà pas a l’avantprojecte estiga la setmana que ve i que possiblement “a final de juliol” es podria fer “la primera lectura” de l’avantprojecte al ple del Consell.

Ximo Puig, pel seu costat, que ha agraït el “treball” portat a terme per a preparar la Llei de Seguretat Ferroviària, ha considerat que amb ella s’arriba “al final d’un procés” iniciat a favor de la seguretat a la xarxa ferroviària dependent de la Generalitat. En esta línia, ha indicat, després d’agrair la tasca de l’Associació de Víctimes del metro, que es respon a una de les reivindicacions d’esta entitat per a “garantir al màxim possible la seguretat” en “un servici públic” de l’administració autonòmica.

El president de la Generalitat ha assegurat que el Consell dotarà pressupostàriament la llei per a assegurar el seu desenvolupament i aplicació. “Es tracta de no abaixar mai la guàrdia i de fer tot el possible perquè no torne a produir-se un accident en un servici públic”, ha insistit Puig. Sobre esta qüestió, Mª José Salvador ha afegit que “es treballa per a acabar de preparar la memòria econòmica que acompanyarà” al text de la llei.

Salvador ha assegurat així que els òrgans que emanen de la nova norma, com l’Agència de Seguretat Ferroviària comptaran “amb els recursos econòmics i humans necessaris” i ha reiterat que s’adoptaran “totes les mesures per a garantir la seguretat a la xarxa autonòmica ferroviària”.

La titular d’Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori ha detallat que l’agència tindrà “personalitat jurídica pròpia i independència per a complir els seus objectius”, i que la comissió serà també independent. Respecte a esta última ha precisat que la integraran “persones amb perfil tècnic i no polític” i que estarà dins de “l’estructura de l’administració pública” tot i que ha apuntat que “s’està acabant de perfilar la seua forma jurídica i el nomenament dels seus membres”.

“PER FI ES COMPLIX”

La presidenta de l’Associació de Víctimes del metro, Rosa Garrote, ha subratllat la “importància” de tindre la Llei de Seguretat Ferroviària perquè amb ella “per final es complix amb una de les reivindicacions” d’esta entitat, que porta “més de deu anys” reclamant una norma d’este tipus. “Estem contents i orgullosos. Per fi, hui s’ha donat este pas i hi ha un govern que ha complit el compromís adquirit”, ha exposat.

Garrote ha assenyalat que disposar d’esta norma, “amb mesures de control de l’actuació ferroviària”, és “el primer pas perquè no succeïsquen altres accidents com l’ocorregut el 2006 per gestió dolenta i planificació” ja que “no existia una llei que obligara a una regulació o a protegir la vida dels ciutadans”.

“És important que es creu, que es dote econòmicament i que existisca una agència o un estament que vigile que la llei es complix”, ha manifestat la presidenta de l’associació, que ha opinat que “s’han assegut les bases i s’han donat els primers passos per a controlar la seguretat i evitar altres accidents”.

“ACTE DE JUSTÍCIA”

Puig ha valorat els contactes que el seu Executiu ha mantingut des que es va conformar “fa un any” amb l’Associació de Víctimes del metro per donar-li “una nova resposta” i “fer un acte de justícia” i “de reparació del que havia estat una falta de respecte” per part de l’anterior Govern.

Ximo Puig ha considerat que les víctimes de l’accident del 3 de juliol del 2006 han estat “persones defraudades profundament” a través d'”un servici públic de la Generalitat” i en què ha estat “un dels pitjors moments” per a “la societat valenciana”.

El responsable autonòmic ha ressaltat la decisió que l’estació en la qual es va produir el sinistre “torne a anomenar-se Jesús” i ha esmentat el treball fet per la nova Comissió d’Investigació, molt oportuna” per a “investigar adequadament” l’accident del 2006.

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 6€ al mes

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

Fer-me'n subscriptor