11.05.2017 - 10:33
|
Actualització: 11.05.2017 - 12:09
‘El servei ofert per la plataforma Uber s’ha de qualificar de servei de transport’ i per tant està ‘sotmès a les condicions exigides als transportistes’, com l’obtenció de llicències. Així ho ha indicat en un dictamen l’Advocat General del Tribunal de Justícia de la Unió Europea, Maciej Szpunar, en resposta a la petició del jutjat mercantil número tres de Barcelona, que va plantejar al Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE) com qualificar l’activitat d’Uber arran d’una demanda de l’associació de taxistes Élite, que acusa la plataforma de competència deslleial. Tot i que el dictamen no és definitiu, les sentències de la justícia europea solen seguir les recomanacions del seu advocat general.
El magistrat ha dictaminat que la plataforma digital pertany a l’àmbit del transport i, per tant, ‘no es beneficia del principi de lliure prestació de serveis’ que les normes comunitàries garanteixen al camp de la Societat de la Informació. També ha destacat que Uber controla els elements econòmics rellevants en el servei de transport urbà: els criteris que s’imposen als conductors, la política de preus i les compensacions als conductors que facin més transports i que admetin més flexibilitat en les seves tarifes.
A més, ha descartat que Uber ofereixi un servei de vehicle compartit perquè són els usuaris els qui decideixen la destinació i els conductors cobren un import que ‘excedeix àmpliament’ el simple reemborsament de les despeses ocasionades. L’advocat també ha determinat que els conductors no podrien exercir sense la plataforma i que no exerceixen una activitat pròpia.
Serà la primera sentència del TJUE que afecti una companyia de l’anomenada economia col·laborativa. Ací podeu llegir el comunicat: