05.06.2017 - 20:45
Toca sostre l’impacte dels preus menors del combustible i augmenta la pressió per la sobreoferta
CANCÚN/MADRID, 5 (EUROPA PRESS)
La indústria global d’aerolínies obtindrà un benefici net de 31.400 milions de dòlars (27.909,8 milions d’euros) el 2017, una xifra que suposa un augment del 5,3% respecte el període anterior, segons l’Associació de Transport Aeri Internacional (IATA), que revisa a l’alça les seves previsions passades.
La IATA, que aglutina el 83% del trànsit aeri mundial, va pronosticar el desembre uns guanys per al sector de 29.800 milions de dòlars (26.487,7 milions d’euros) per al 2017, una xifra que deixa un marge de benefici del 4,2% (7,69 dòlars per passatger) –enfront de 9,13 dòlars el 2016 i 10,08 dòlars el 2015– una mica per sota de l’any anterior (4,9%).
Per al 2016, el benefici se situa en 34.800 milions de dòlars (30.915 milions d’euros).
Durant aquest any els ingressos de les aerolínies a nivell mundial s’espera que aconsegueixin els 743.000 milions de dòlars (660.058 milions d’euros), un augment del 0,9%, enfront dels 736.000 milions de dòlars (653.870 milions d’euros) de fins ara, i gairebé 38.000 milions de dòlars (33.755 milions d’euros) més que el 2016.
El principal factor per a aquesta correcció a l’alça ha estat la demanda, que ha estat “molt més forta” del previst.
De fet, s’espera que la demanda de passatgers augmenti un 7,4% al llarg de l’any 2017 a nivell global, sent la mateixa taxa de creixement que en 2016 i 2,3 punts percentuals més alta del previst anteriorment.
“La demanda dels negocis de càrrega i de passatgers és més forta de l’esperat, mentre que els ingressos estan augmentant, encara que els guanys es veuen afectats per l’augment dels costos de combustible, mà d’obra i manteniment”, ha afirmat el director i conseller delegat de la IATA, Alexandre de Juniac, que ha celebrat que la indústria aèria presenti guanys per tercer any consecutiu.
COMBUSTIBLE A l’ALÇA
L’abaratiment del combustible el 2016 va ser el responsable de la major part de la caiguda (8%) dels costos unitaris de les aerolínies el 2016, que tornen a pujar per l’impacte de les cobertures de combustible i l’increment dels preus al comptat.
De fet, que la factura total per combustible de la indústria aèria ascendeixi a 129.000 milions de dòlars (114.605 milions d’euros) –sobre la base d’un preu mitjana barril/Brent de 54 dòlars– lleugerament per sota del nivell del 2016, representant el 18,8% dels costos totals de la indústria, que sumaran 687.000 milions de dòlars (610.357 milions) aquest any, un augment de 44.000 milions de dòlars (39.091 milions d’euros).
Així, s’espera que la rendibilitat descendeixi a nivells de 2016: “Hi ha signes d’estabilització en la primera meitat de l’any, amb una lleugera millora cap a final d’any gràcies a una millor utilització de la capacitat i la necessitat de respondre l’augment dels costos unitaris”, assenyala la IATA.
La IATA ha donat a conèixer la seva revisió d’expectatives sobre la indústria aèria durant l’obertura de la 73a reunió de la seva assemblea general anual, que se celebra aquests dies a Cancún, Mèxic, i que reuneix a prop de 1.000 representants de la indústria.
Durant la seva intervenció, De Juniac ha reafirmat el compromís de la indústria amb la seguretat, més encara davant de les amenaces emergents com el terrorisme, i ha brindat el suport del sector als governs: “L’intercanvi d’informació entre els Governs i la indústria és la clau. Així que només té sentit que treballem junts el més a prop possible”, ha afirmat.
LA MEITAT DELS GUANYS A EUA
El preu més car del petroli és el principal responsable de la previsió de 2017, ja que es preveu un increment del preu mitjà del petroli des de 44,6 dòlars el barril de Brent el 2016, fins als 54 dòlars el 2017, la qual cosa farà pujar el preu del combustible d’aviació a 64 dòlars per barril des dels 52,1 dòlars de 2016.
A part de l’efecte dels preus del combustible i de la cobertura, el principal factor d’augment dels costos aquest any ve dels proveïdors de mà d’obra i de la pressió sobre la indústria amb l’augment d’operadors, la qual cosa afecta directament l’acompliment financer.
“L’any passat, els guanys de productivitat van compensar els increments salarials, però aquest any esperem que els costos unitaris de mà d’obra augmentin gairebé un 3%, continuant el que ja va ser evident en el primer trimestre”, ha dit De Juniac.
Malgrat el bon acompliment de la indústria, l’evolució llança importants variacions regionals.
De fet, la meitat dels guanys s’estan generant a Amèrica del Nord, amb 15.400 milions de dòlars (13.679 milions d’euros), mentre que les aerolínies d’Europa i Àsia-Pacífic aportaran uns 7.400 milions de dòlars (6.572 milions d’euros), respectivament al total de la indústria.
En concret, al vell continent s’espera que la demanda de passatgers augmenti un 7%, lleugerament per davant del creixement de la capacitat (6,9%), després de veure’s afectada la demanda el 2016 pels atemptats terroristes, els primers mesos de l’any apunten cap a la recuperació del terreny perdut, malgrat que l’amenaça segueix present.
D’altra banda, s’espera que les aerolínies de Llatinoamèrica i Orient Mitjà guanyin 800 milions i 400 milions de dòlars (710,5 i 355,2 milions d’euros) aquest any, respectivament, enfront de les aerolínies a l’Àfrica amb unes pèrdues de 100 milions de dòlars (88,8 milions d’euros) previstes per aquest any.