26.12.2021 - 17:50
|
Actualització: 26.12.2021 - 22:04
La Generalitat Valenciana preveu d’invertir quatre-cents milions d’euros en la creació de quatre noves línies de metrotram per reforçar el transport públic de l’àrea metropolitana de València i suplir les deficiències actuals. En concret, es desenvoluparan al corredor nord de la comarca de l’Horta (Port de Sagunt – Sagunt – Rafelbunyol – València), la zona nord-oest (Paterna-Burjassot – Parc Tecnològic – València), la zona sud d’aquesta mateixa comarca (Albal – Catarroja – València) i la zona oest (Xirivella – Alaquàs – Aldaia – barri del Crist).
El metrotram és un sistema de transport públic multitudinari basat en autobusos elèctrics d’alta capacitat, que discorren per plataformes majoritàriament reservades, dissenyat específicament amb serveis per a millorar el flux de passatgers, ha indicat la Generalitat en un comunicat.
El conseller de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat, Arcadi España, ha valorat aquesta proposta com una gran iniciativa per a connectar zones de l’àrea metropolitana de València que “fins ara no compten amb una alternativa de transport públic prou competitiva” i ha destacat que això permetrà de donar un servei més bo a nuclis de població grans, centres empresarials i comercials.
Port de Sagunt – Sagunt – València
El metrotram que connectarà el Port de Sagunt, Sagunt i València circularà entre el Port de Sagunt i Sagunt per oferir un servei de transport competitiu en aquests dos nuclis i més tard connectar amb l’entorn de Parc Sagunt, per la CV-309, des d’on es canalitzarà el trànsit cap a València o cap a la xarxa de Metrovalència per afavorir la intermodalitat.
Es preveu d’executar un tram dins el municipi de Sagunt, que connectarà el Port de Sagunt amb l’estació de rodalia de RENFE i el nucli històric amb unes quantes parades. Es desenvoluparà la connexió amb València i es valorarà, per millorar la connectivitat, el disseny d’un carril reservat. A més, estudiaran la possibilitat de connectar els municipis de l’entorn amb la xarxa de Metrovalència.
Burjassot – Paterna – Parc Tecnològic – València
La Generalitat també proposa un sistema metrotram al llarg de l’eix de la CV-35, que connectarà els municipis de Burjassot i Paterna, i les àrees industrials de Font del Gerro i el Parc Tecnològic.
Amb aquest sistema de transport d’alta capacitat s’aconseguirà de millorar l’eficiència dels temps de desplaçament i el sistema de transport en aquest corredor metropolità, sobretot quant a la connexió amb les àrees industrials de gran potencial i generadores de mobilitat. D’aquesta manera, s’obtindrà una “connectivitat real” entre València i les principals àrees industrials i un sistema intermodal de metro, metrotram i tramvia.
Albal – Catarroja – València
Al corredor sud metropolità de l’àrea de València, integrat pels municipis situats al llarg de la V-31, hi ha àrees industrials i comercials importants, i un conjunt urbà on viu molta gent.
La Generalitat assenyala que aquesta població no té accessibilitat al transport públic ferroviari, cosa que en penalitza l’ús i genera una gran dependència del servei de transport públic per superfície, resolt actualment per les diferents línies de Metrobús i del vehicle privat.
Per avançar en mobilitat sostenible, la Generalitat proposa en aquesta zona un nou sistema de metrotram que la connecti amb l’entorn sud de València mitjançant diferents trams de plataforma única i compartida que milloraran l’eficiència del transport públic i la ubicació al llarg del corredor vertebrador dels diferents municipis.
Aquest sistema metrotram es desenvoluparà des del centre de València fins al municipi d’Albal i comptarà amb un ramal cap a la zona comercial d’Alfafar.
Xirivella – Alaquàs – Aldaia – València
Finalment, s’impulsarà un altre sistema de transport d’alta capacitat que arreplegarà les necessitats de mobilitat dels municipis de Xirivella, Aldaia i Alaquàs amb la ciutat de València. L’objectiu és aconseguir una infrastructura ràpida a plataforma única o compartida, segons el tram, des del centre de València fins als municipis d’Alaquàs i Aldaia, amb extensió fins al centre comercial Bonaire i el barri del Crist.
D’aquesta manera, es vol dotar l’eix de Xirivella – Alaquàs – Aldaia d’un nou sistema eficient de transport públic, directe i d’altes prestacions i qualitats, amb una connexió adequada a una àrea urbana que té una densitat poblacional alta i una dotació de transport públic deficient.