30.07.2017 - 12:19
“Per molt malament que vagin les coses sempre hi ha un recurs, una sortida”, explica una de les protagonistes
BARCELONA, 30 (EUROPA PRESS)
La Fundació Trinijove de Barcelona va ajudar l’any passat a 240 “emprenedors locals i del carrer” i en el que va de 2017 ha atès a unes 160 persones que acudeixen a les seves entitat a la recerca d’ajuda per muntar un negoci i de recursos en el servei d’autoocupació que ofereix la fundació al costat de l’Obra Social La Caixa, ha explicat la tècnica de la fundació, Susana Poblador.
Des de 1985, la fundació ajuda persones sense recursos a dissenyar un pla d’empresa i treballar en el procés de creació d’una empresa amb tres anys de seguiment, i que sol ser un comerç de proximitat –un bar, una perruquería, una ferreteria, una fleca, etc.– que, al seu torn, genera ocupacions al barri, ha subratllat Poblador a Europa Press.
Per a la tècnica de Trinijove, aquestes persones que arriben en una situació de vulnerabilitat i sense recursos i que treuen forces per generar autoocupación són “autèntics valents”, a els qui es dóna eines d’una forma molt propera i molt humana, han coincidit a destacar dos testimoniatges: Olga Carrasco i María José Roda.
Si bé no totes les persones que arriben a Trinijove amb una idea de negoci són encoratjades a desenvolupar-la, tothom que crida la seva porta per aquest motiu és convidat a desenvolupar i analitzar el seu desig a través d’un pla d’empresa: solament el 20% de les idees prospera en forma de negoci, i des de la fundació tenen clar que no incentivaran una idea dubtosa.
“No els aconsellarem que es tirin al pou, perquè, sovint, ja viuen en ell”, ha subratllat Poblador, que ha explicat que en aquests casos s’aconsella apuntar-se a altres programes d’inserció laboral com l”Incorpora’.
SÈSAM CARAMELITZAT DE 46 VARIETATS
Un dels exemples que han sortit de Trinijove ho encarna Olga Carrasco, qui arran de la crisi va perdre el seu negoci d’assegurances i gestió de plans d’estalvi, i ara ven sèsam caramelitzat de 46 varietats per a botigues de tota Espanya, Amazon França, Praga i Itàlia amb dos empleats a la seva disposició.
En la seva cerca d’una ocupació per subsistir va conèixer a una dona que li va vendre un petit espai al Mercat de Cerdanyola del Vallès (Barcelona) en el qual va començar a vendre mel artesana de mans d’un senyor que acabava de conèixer i que va confiar en ella des del primer moment: el primer dia va recaptar 870 euros.
CADENA DE CONFIANCES
El seu negoci es va anar ampliant fins que va descobrir les propietats del sèsam i en una cadena de “confiances”, Bionsan va apostar per ella, es va posar en contacte amb Trinijove per muntar un negoci, construir un obrador i fer gran una marca ‘Ecoriginal’ basada en l’agricultura ecològica.
Feliç de trepitjar ara fires ecològiques prestigioses de diferents punts d’Espanya, Carrasco recorda Trinijove com un “pilar fonamental” que l’ha permès volar i crear opcions diferents com la ceba, el mànec, la pinya i jenjibre, entre uns altres.
50% CARÀCTER I 50% BONES IDEES
Poblador, que va ajudar Carrasco, ha subratllat la força i l’impuls de l’actual venedora de sèsam caramelitzat, i ha constatat que per aconseguir un pla viable fa és necessari sumar en un 50% de caràcter i obstinació i un altre 50% una bona idea com també va ser el cas de Maria José Roda.
Roda sumava nombrosos títols –filologia anglesa, escriptura creativa i coaching– i, ara, ha aconseguit trobar un “fil conductor” que li permet combinar-los tots sota la seva marca ‘Wadäka Konnection’, inspirada en l’arbre dels fruits del món que va descobrir a Veneçuela.
COACHING, ANGLÉS I TERÀPIA
Lluny d’idealitzar l’emprenedoria, Roda ha parlat d’un “procés llarg” de cerca activa que just comença a donar fruits en forma d’una empresa amb la qual fa classes d’anglès a companyies, dóna sessions de psicoterapia personal i en grup i forma en psicoterapia dins de l’Escola de Psicoterapia en Biosíntesis.
“Per molt malament que vagin les coses sempre hi ha un recurs, una sortida”, comenta animada Roda contenta d’haver muntat el seu projecte i que explica que a ella Trinijove la va ajudar a capitalitzar l’atur, a fer un pla d’empresa i posar els peus al terra, així com posar en pràctica la part administrativa.
“El fet d’unir la formació amb una part terapèutica fa el meu negoci diferent”, diu Roda, que també forma i aplica teràpies en psicoterapia corporal.