06.06.2017 - 13:28
Uneix l’àmbit cultural amb el del mecenatge com a “compromís de país”
BARCELONA, 6 (EUROPA PRESS)
La Fundació Catalunya Cultura assessora 50 projectes culturals a l’any per afavorir la seva viabilitat i obrir les portes del mecenatge empresarial com una eina per finançar part de la seva activitat, ha explicat aquest dimarts la directora, Gemma Sendra.
En una trobada amb mitjans, la directora ha destacat que des de la constitució de la fundació –al febrer del 2015– s’ha apostat per la formació i la implicació per al finançament cultural en la línia d’aconseguir un “canvi de consciència de la societat civil per la cultura”.
Com a eix central de la seva activitat, la fundació ha creat ‘La Llotja’, que és un espai físic i virtual on es poden veure totes les iniciatives vinculades actualment a la fundació i que obre convocatòria dues vegades a l’any –febrer i octubre– per optar a un procés de formació personalitzat.
La primera edició del 2017 ha registrat més de 70 sol·licituds, i s’han seleccionat 30 projectes que, de forma gratuïta, reben un pla de 62 hores de formació gratuïta per millorar pla de negoci, dossier de patrocini, fórmula jurídica, mesura d’impacte, crowfounding i comunicació.
La fundació ha acompanyat fins al moment un total de 141 projectes, alguns en fase més embrionària i altres més consolidats però amb alguns problemes de finançament, en el que el vicepresident de Gramona i patró, Xavier Gramona, ha considerat una eina pionera que “omple un buit que no existia”.
NOU PARADIGMA
“No hi ha paradigma que se sembli a aquesta iniciativa”, ha destacat Gramona, que ha explicat que amb aquest pla de formació, de la mà de professionals, s’ajuda de forma personalitzada als participants a aconseguir mitjans de finançament connectant valors comuns entre projecte i empresa.
Sendra ha ressaltat el valor d’aquesta eina en un moment de caiguda de la inversió pública en cultura amb descensos que fan pensar en una recuperació a deu anys, ha lamentat la directora, que ha apostat per unir cultura i empresa.
Segons ha ressaltat al costat del president de Fluidra i vicepresident executiu de la fundació, Eloi Planes, la iniciativa evidencia l’aposta empresarial pel mecenatge: “No només és un tema de rendibilitat, sinó de compromís de país pel talent i la cultura”.
“MOTOR D’ACCELERACIÓ”
Els impulsors d’aquesta eina, la porta de la qual d’entrada és ‘La Llotja’, qualifiquen aquesta iniciativa de “motor d’acceleració clau per involucrar societat civil i empresariat amb la cultura”, en paraules de Gramona.
Per a Planes, “un país que és ric és un país que té cultura”, i és necessària una mobilització civil per la cultura i els seus valors necessaris, ha defensat Sendra.
“MARCOS DE CONFIANÇA”
Els dos empresaris han defensat la necessitat de crear “marcs de confiança” mutus entre cultura i empresariat amb mirada oberta i reforçar el paper de la cultura en la responsabilitat social corporativa de les empreses catalanes.
La Fundació Catalunya Cultura, que treballa per generar un consens territorial per activar una Llei de mecenatge que afavoreixi la inversió en cultura, compta amb un pressupost de 200.000 euros anuals, i el projecte de ‘La Llotja’ es troba enclavat a la seu de Barcelona Activa.
Entre els projectes acompanyats, figuren el festival de documentals DocsBarcelona, la fira d’art contemporani Swab Barcelona, el festival de cinema L’Alternativa, el 48 h Open House Barcelona, el festival de fotografia Revela’T, els mercats de poesia i foto UtopiaMarkets, el Barcelona Gallery Weekend i el pla Apropa Cultura.