07.11.2015 - 02:00
La cinquena edició del Most Festival de Vilafranca del Penedès, dedicat a films vinculats al món del vi, ha permès estrenar al Principat un dels films més interessants en aquesta temàtica que s’han presentat enguany: ‘Jerez & el misterio del Palo Cortado’. Es tracta d’un documental dirigit per José Luis López-Linares, que es va estrenar el mes d’abril al festival de Málaga. És un documental de factura clàssica, molt coral, que explica la tradició i la història recent dels vins de Xerès, des dels seus protagonistes, però també a través de prescriptors de primer ordre, de fora del territori, com el sommelier Josep Roca o el cuiner Paco Pérez.
Descobrim el prestigi que els vins de Xerès han arribat a tenir sobretot en el món anglosaxó i al llarg de la història, que s’ha traduït en l’aparició d’una copa de Xerès en més de cinc-centes pel·lícules. I encara una dada més aclaparadora: el vi de Xerès apareix una quarantena de vegades en les obres de William Shakespeare.
També es mostren les diverses veus d’avui, viticultors que revisen i revisiten l’evolució del vi de Xerès, que en els últims deu anys ha tornat a explosionar, després d’unes dècades en declivi. I ens adonem que els moments alts i baixos de les zones vinícoles són cíclics i els conflictes i dubtes són força similars d’unes zones a unes altres.
Però del que volia parlar és d’un aspecte que el documental té la capacitat de transmetre: la passió, transcendència, emoció, compromís i relat que un vi pot arribar a provocar. Quan un vi és motor de tot això és que, a més de tenir una gran qualitat, és un vi sustentat per la força de la tradició, del fer ancestral. I és fàcil trobar-lo envoltat d’una certa litúrgia, d’una alegria i d’un saber que surt de dins. Això és molt difícil d’aconseguir.
I només amb aquestes condicions un home que ha treballat tota la vida dins un celler i s’estima el vi és capaç de dir: ‘Cal escoltar un vi, perquè el vi et diu el que vol ser. Però tu has de descobrir-ho.’ És d’una sort immensa que un vi pugui explicar-se així, des del misteri, des del relat ocult, des de la concepció essencial que el vi és viu (perquè és viu), i va més enllà de les característiques tècniques i les metàfores organolèptiques que sovint els prescriptors repeteixen, sense cap emoció i amb una mateixa cadència.
Des d’aquest punt de vista, ‘Jerez & el misterio del Palo Cortado’ es vincula amb el film estrella del Most Festival de l’any passat, ‘Natural resistance’ del cineasta Jonathan Nossiter, sobre els elaboradors de vins naturals d’algunes zones vinícoles italianes. Aquest film també era el més destacat del 2014 i també transmetia algunes idees que conduïen a un relat no pas nou, però sí genuí i obert del món del vi. Perquè com diu l’inspirat Josep Roca, ‘un vi no es mor, es reinventa’ i també diu: ‘Allò que abans era tradició ara és revolució’. I aquests paràmetres que provoquen nous relats també requereixen atreviment, misteri, incomoditat. La incomoditat és imprescindible per anar endavant.