22.08.2016 - 17:29
MADRID, 22 (EUROPA PRESS)
El sotsdirector de Gestió de la Mobilitat de la DGT, Jaime Moreno, ha explicat que “la velocitat és un factor de risc i és present en un de cada quatre accidents. “Podríem evitar entorn de 300 víctimes mortals a l’any si tots complíssim els límits de velocitat”, ha manifestat.
La DGT ha iniciat aquest dilluns 22 d’agost una campanya d’intensificació dels controls de vigilància sobre la velocitat. Aquesta iniciativa, que durarà fins al diumenge 28 d’agost, té com a objectiu conscienciar els conductors sobre aquest factor de risc.
Des de Trànsit, assenyalen que l’incompliment dels límits de velocitat establerts és un dels problemes amb els quals s’enfronta la Unió Europea, qui en el seu últim informe va sol·licitar a tots els Estats Membres fer complir el codi de la circulació, construir i mantenir les infraestructures i fer campanyes d’educació i sensibilització per reduir l’accidentalitat viària.
Una d’aquestes mesures, és la que es posa en marxa ara, és a dir, la campanya de set dies de durada per recordar als conductors la importància de respectar els límits de velocitat i per comprovar que es compleixen els límits establerts. De fet, aquesta campanya es realitzarà de manera simultània en 25 països.
MENYS COMPLIMENT, MÉS VIGILÀNCIA
En l’últim estudi de mesurament de la velocitat fet per la DGT, els indicadors obtinguts descriuen que les vies convencionals limitades a 90 quilòmetres per hora són les carreteres on més s’incompleixen els límits de velocitat. 4 de cada 10 conductors circulen a velocitat superior a la permesa, un 25% supera la velocitat en més de 10 quilòmetres per hora i un 12% en més de 20 quilòmetres per hora. En el cas de les vies limitades als 100 quilòmetres per hora, el percentatge de vehicles que superen la velocitat establerta és una mica inferior.
A causa d’aquesta situació, els agents de l’Agrupació de Trànsit de la Guàrdia Civil duplicaran els controls en aquest tipus de vies, carreteres que presenten un risc vial més alt i que registren 8 de cada 10 morts.
“La majoria dels conductors respecten la velocitat, tot i això, on s’observa més incompliment de la velocitat és a les carreteres convencionals i són, a més, les carreteres objectivament més perilloses, per tant, és on més precaució cal tenir i més respecte per la velocitat hem de tenir”, ha indicat Moreno, en declaracions a Europa Press.
300 TRAMS D’INTENSA VIGILÀNCIA
A més, la DGT ha fet pública la llista de trams INVIVEE (Intensificació de la Vigilància de la Velocitat), aquells qualificats com més perillosos tant pels excessos de velocitat detectats, com per la sinistralitat que presenten.
Concretament, s’ha posat en marxa un projecte per a la senyalització de 300 trams localitzats en carreteres convencionals, mitjançant la instal·lació d’un senyal fix, que se situa sota el senyal vertical de limitació de velocitat del tram.
Així s’identifiquen els 300 trams més perillosos de la xarxa de carreteres convencionals de l’àmbit de competències de la DGT, on s’han mesurat més efectes combinats d’excessos de velocitat (que en alguns casos superen els 30 quilòmetres per hora) accidentalitat i mortalitat en el quinquenni 2010-2014. Aquests trams seran sotmesos a més control i vigilància de la velocitat amb mitjans policials o automàtics.
El Tinent del Destacament de Trànsit Especial, Rubén González, ha afirmat que aquest tipus de controls són importants perquè “el 20% dels morts que hi ha a les vies, que són competència de l’Agrupació de Trànsit, vénen a conseqüència d’un excés de velocitat”.
TOLERÀNCIA 7
En aquest sentit, Trànsit recorda que, fa un any, la DGT va publicar una instrucció per la qual es va unificar en tot el territori de la seva competència, el llindar de tolerància amb el qual actuen els radars, tant fixos com mòbils, de manera que els conductors coneguin quina és la velocitat a partir de la qual qualsevol radar denunciarà.
L’esmentat llindar de tolerància és de 7 quilòmetres per hora, si la velocitat del vehicle és inferior a 100 quilòmetres per hora i de 7% si és superior.
La raó del perquè s’ha establert el 7, tant en percentatge com en quantitat, és perquè els errors màxims permesos dels radars de la DGT es troben en una franja que va entre el 3%, els més nous, i el 7% dels més antics, per això Trànsit ha considerat aplicar el 7% com el llindar de tolerància més garantista i beneficiós per al conductor.
A QUINA VELOCITAT ES POT CIRCULAR?
Pel que fa a la normativa, Trànsit recorda que la velocitat genèrica màxima per a turismes i motos en autopistes i autovies és de 120 quilòmetres per hora, mentre que en carreteres secundàries, l’esmentada velocitat és de 100 o 90 quilòmetres per hora en funció de l’amplada del voral. En vies urbanes, la velocitat màxima és de 50 quilòmetres per hora.
Per tant, i si es té en compte aquestes velocitats, establertes en el Reglament General de Circulació, els conductors que les incompleixin estaran cometent una infracció greu o molt greu, sancionada amb multa de 100 als 600 euros i la pèrdua d’entre 2 i 6 punts, depenent de l’excés de velocitat comès.
En el cas que l’excés de velocitat fos superior en seixanta quilòmetres per hora en via urbana o en vuitanta quilòmetres per hora en via interurbana a la permesa reglamentàriament, el Codi Penal ho tipifica com a delicte i és castigat amb la pena de presó de tres a sis mesos o a la de multa de sis a 12 mesos o tasques en benefici de la comunitat de trenta-un a noranta dies. En qualsevol cas, també se sotmetria l’infractor a la privació del dret a conduir vehicles a motor i ciclomotors per temps superior a un any i fins a quatre anys.