14.11.2022 - 21:40
|
Actualització: 15.11.2022 - 12:00
Menorca és moda. Aquests darrers anys es parla de massificació a l’estiu, d’una illa que vessa de turistes, de platges saturades i del trencament de rècords quant a trànsit aeri. Però quan el darrer turista de la temporada tanca la maleta i embarca cap a la seva destinació, la insularitat es presenta amb tota la cruesa. La calma torna a l’illa i els habitants l’agraeixen, però també s’estableix una certa desconnexió forçada amb alguns territoris de la resta del país. Amb València, especialment. I això és perquè la ruta aèria entre Menorca i València es redueix a la mínima expressió. Tant, que entre el 1r de novembre i el 30 d’abril, la temporada baixa, només té dues connexions directes setmanals, el divendres i el diumenge. Les opera Air Nostrum, la filial d’Iberia. Això contrasta enormement amb l’estiu, quan Ryanair arriba a tenir tres o quatre connexions diàries amb avions de dues-centes places, i quan també hi volen companyies com ara Air Nostrum, Vueling o Volotea.
Abans, durant la temporada baixa, Air Nostrum mantenia pel cap baix una connexió diària directa entre Menorca i València. El vol es feia amb aparells petits, amb una cabuda d’una cinquantena de viatgers.
128 vols setmanals, només dos amb València
Si les connexions ferroviàries són dissenyades perquè tot el país estigui ben comunicat amb el centre de la península, però es desatenen les connexions ràpides i eficaces entre el nord i el sud, amb el servei aeri passa igualment. Aquest hivern s’han programat 6.000 vols i 700.000 places a l’aeroport de Menorca. Són 128 vols setmanals, dels quals només dos són amb València o des de València.
Això situa la connexió entre l’illa i la segona capital del país al mateix nivell que París, Londres, Bilbao o Màlaga, que també tenen dues connexions directes. I més econòmiques. Nacionalment, aquesta pèrdua de connexions, de possibilitat d’augmentar els contactes de tota mena, són un greuge i un llast.
Un exemple a l’atzar: Comprat ahir, a la web d’Ibèria, un passatge entre Menorca i València, amb l’anada el divendres 25 i la tornada el diumenge 27, costava 359 euros amb totes les taxes i sense el descompte de resident.
Si el viatge es volia fer del 23 al 28, quan no hi ha vol directe, costava 266 euros i dues hores d’espera a cada escala.
Escales de dues hores, tres o cinc per a un salt que dura una hora
En temporada baixa, si algú vol viatjar –o ho ha de fer– entre Maó i Manises, o a l’inrevés, qualsevol dia que no sigui divendres o diumenge no té cap més opció que fer escala en algun altre aeroport. El més habitual és Palma, però també hi ha la possibilitat de fer enllaços amb Barcelona o Madrid. Això sol encarir el preu dels passatges als no residents i allarga innecessàriament un trajecte que, directe, dura entre cinquanta minuts i una hora, segons el model d’avió.
Si hom té més temps i cerca els bitllets en una plataforma de reserves, pot abaratir una mica el preu a costa de fer una escala més llarga –n’hi ha que poden arribar a dotze hores– i combinar diverses companyies.
El centralisme espanyol malaltís: OSP
Si hi ha una ruta que no és mai desatesa és la que uneix Menorca amb Madrid. La radialitat ferroviària es reprodueix a l’aire. És un enllaç deficitari, però molt demanat pels empresaris menorquins, que sempre han tingut una vocació clarament exportadora. Com que la ruta no era un bon negoci va perillar de desaparèixer en temporada baixa. La pressió tant del govern de les Illes com del Consell Insular van arrabassar del govern espanyol la declaració d’OSP, Obligació de Servei Públic. És a dir, es considera que l’enllaç entre Menorca i la capital d’Espanya és una necessitat que ha de ser coberta encara que no sigui rendible.
S’aplica d’ençà del 2012. El Ministeri de Transports i Agenda Urbana espanyol licita cada cert temps l’oferta perquè les companyies interessades optin a cobrir la línia. Fins ara sempre ha estat Air Nostrum. La darrera licitació es va fer el mes d’agost del 2021 i serà vigent fins el 2023. Això vol dir que entre el 1r de novembre i el 30 d’abril, aquesta companyia ha d’oferir dos vols diaris amb un topall de preus que no pot superar els 110 euros. A la pràctica, els bitllets en costen entre 80 i 110. Per aquests dos anys de cobertura del servei públic, Air Nostrum cobrarà de l’estat més de tres milions d’euros per a un cas de possibles pèrdues.
No és una prioritat per al Consell Insular
De moment, ni el GOIB ni el Consell Insular de Menorca no han pensat a demanar una acció similar per a mantenir connexions diàries, a preus assequibles, entre Menorca i València. Tots dos territoris comparteixen llengua i cultura i hi ha una certa tradició d’intercanvi comercial i professional.
Turisme i transports és una competència que depèn directament de la presidenta del Consell de Menorca, Susanna Mora. Fonts del departament diuen a VilaWeb que el fet de retallar tant les freqüències entre l’illa i València és una decisió empresarial sobre la qual el consell no té cap competència. “Tampoc no hi ha una influència institucional amb el vol d’Air Nostrum. Des de la institució, ara per ara, no hi ha cap acció prevista en aquesta línia, tot i que es té present, com també amb altres destinacions.”
Les nou rutes directes per a volar des de Menorca aquest hivern
Entre Menorca i Palma hi ha seixanta-set vols setmanals. Devers deu cada dia, tret del dimarts, el dimecres i el diumenge, que n’hi ha nou. El servei el fan Air Nostrum, Air Europa i Uep Fly, que fa pocs mesos que va inaugurar el servei entre illes i és la responsable de sis vols setmanals. Entre Menorca i Mallorca hi ha molt de trànsit perquè moltes especialitats mèdiques, operacions oncològiques o tractaments complicats no s’atenen al Mateu Orfila de Maó, i hi ha un anar i venir constant de malalts i de familiars de l’illa menor a la major.
Entre Menorca i Barcelona aquest hivern hi ha trenta-sis vols setmanals. Entre quatre i sis cada dia. Se n’encarreguen les companyies Vueling i Ryanair. Enguany s’han incorporat els vols directes amb Eivissa durant la temporada baixa. Els fa Uep Fly i té dues connexions setmanals, una el dissabte i una altra el diumenge. Era una petició que venia d’estona perquè el cap de setmana hi ha moltes competicions d’esports federats i molt de moviment d’esportistes de totes les edats entre totes les illes.
Fora del país, entre Menorca i Madrid hi ha els catorze vols setmanals a càrrec d’Air Nostrum. Entre Menorca i Bilbao també hi ha dos vols setmanals, que fa Vueling el divendres i el diumenge. I cap a Màlaga hi ha dos vols setmanals, el divendres i el dilluns, i els fa Ryanair. Entre Menorca i Londres, Vueling ofereix dos vols directes cada setmana: cada divendres i cada diumenge. I entre Menorca i París, Vueling també hi vola dues vegades, el dimecres i el dissabte. Menorca ara és objecte de desig dels francesos i aquests darrers anys s’ha multiplicat la xifra de turistes que trien l’illa per a passar-hi les vacances, però també la consideren un territori on invertir per a fer negocis, la majoria relacionats amb el sector turístic i immobiliari.
L’únic trajecte setmanal amb vaixell
A banda aquesta desconnexió aèria obligada entre Menorca i València, n’hi ha una que fa anys i anys que dura i que es manté inamovible: entre el port de València i el de Maó hi ha un únic trajecte setmanal. La fa la companyia abans anomenada Trasmediterrània i ara Trasmed, del grup Grimaldi.
Salpa de València el dissabte a les deu del vespre, fa una aturada a Palma i arriba a Maó el diumenge a les dues del migdia. El mateix vaixell fa el trajecte invers i salpa a les cinc del capvespre de Maó i arriba dilluns a les vuit del matí a València.