La contaminació de l’aire creix a Barcelona entre un 8% i un 48% en les vagues de Metro

  • "L'augment es detecta sobretot en contaminants que emeten directament els cotxes"

VilaWeb
Redacció
13.09.2017 - 15:00

“L’augment es detecta sobretot en contaminants que emeten directament els cotxes”

BARCELONA, 13 (EUROPA PRESS)

La contaminació atmosfèrica creix a Barcelona durant les vagues de Metro, amb un augment de la concentració de partícules d’entre el 8% –en el cas del contaminant PM10– i el 48% –en monòxid de nitrogen (NO), segons un estudi de l’Institut de Salut Global de Barcelona (ISGlobal) i l’Institut de Diagnòstic Ambiental i Estudis de l’Aigua (Idaea-Csic).

El treball ha revelat que la contaminació atmosfèrica creix a la ciutat en els dies de vaga de transport públic, després d’analitzar els canvis en l’aire durant les vagues de Metro, tren i bus d’entre 2005 i 2016, ha publicat la revista ‘Science of the Total Environment’.

La investigació defensa la importància del transport públic per combatre la pol·lució, davant el fet que les alteracions en aquest poden augmentar el nombre de viatges en vehicles privats, la qual cosa al seu torn incrementa els nivells de contaminació de l’aire.

Els investigadors van analitzar les concentracions diàries de diversos contaminants, com a monòxid de nitrogen (NO), diòxid de nitrogen (NO2), partícules PM10, PM2,5 i PM1, carboni negre (BC) i monòxid de carboni (CO), en un període en el qual es van registrar 208 dies d’atur.

Els resultats mostren que en els dies de vaga del transport públic a Barcelona es produeix un increment mitjà dels nivells de contaminació atmosfèrica que oscil·la entre el 4% –en el cas del NO2– i el 8% –en NO–, en comparació de les jornades sense alteracions.

D’entre les diferents maneres de transport, el que més incidència té sobre la qualitat de l’aire és el Metro, el més utilitzat a la ciutat, i durant els dies en què es van registrar aturades en el servei la pol·lució va augmentar de mitjana entre un 8% (PM10) i un 48% (NO).

CONTAMINANTS DE COTXES

“L’augment es detecta sobretot en contaminants que emeten directament els cotxes, com el carboni negre, el monòxid de nitrogen i el monòxid de carboni, i menys en altres contaminants que depenen d’altres processos a més del trànsit”, ha afirmat l’investigador de l’Idaea-CSIC Xavier Querol, coautor de l’estudi.

Els resultats defensen que “el transport públic és imprescindible per combatre els alts nivells de contaminació atmosfèrica urbana”, ha afirmat l’investigador de l’ISGlobal i primer autor de l’estudi, Xavier Basagaña, ha informat en un comunicat aquest dimecres el centre, impulsat per la Fundació Bancària La Caixa.

“Actualment, prop de la meitat dels desplaçaments interurbans a Barcelona es realitzen encara amb vehicle privat, la qual cosa ofereix marge per potenciar el transport públic i millorar la qualitat de l’aire”, ha afegit.

Recomanem

La premsa lliure no la paga el govern. La paguem els lectors.

Fes-te de VilaWeb, fem-nos lliures.

Fer-me'n subscriptor
des de 75€ l'any
Fer-me'n subscriptor