15.08.2018 - 17:49
|
Actualització: 15.08.2018 - 18:35
L’esfondrament del pont Morandi de Gènova ha situat l’empresa Atlantia a l’ull de l’huracà. El govern italià acusa la filial Autostrade per l’Italia, concessionària de l’autopista, de no fer el manteniment necessari del pont. Per això li vol retirar la concessió i li reclama que pagui la reconstrucció de la infrastructura. A més, el ministre de Transport, Danilo Toninelli, ha obert un procediment sancionador que pot acabar amb una multa de 150 milions d’euros. ‘Recapten milers de milions, pagant molt pocs milions, i ni tan sols fan el manteniment que necessiten els ponts’, ha criticat.
Atlantia és la principal empresa del sector de les autopistes a Itàlia, tot i que també treballa en aeroports. Concretament, gestiona més de 3.400 quilòmetres. El 2017 va generar un negoci de 6.000 milions d’euros i un benefici de 1.100 milions. Ara mateix, l’empresa, controlada per la família Bennetton, dedica tots els esforços a recuperar les pèrdues que han tingut les seves accions. Ahir van arribar a perdre l’11% del valor, i n’han suspès la cotització.
Bona part de l’activitat econòmica d’Atlantia és a Itàlia, però també té interessos fora de les seves fronteres. El març va acordar amb la constructora Actividades de Construcción y Servicios (ACS), propietat de Florentino Pérez, la compra d’Abertis, la principal concessionària d’autopistes dels Països Catalans i de l’estat espanyol. El preu? 18.200 milions d’euros.
La compra encara no s’ha executat formalment, però l’empresa italiana ja ha dit que no perilla pas, perquè ha aconseguit el finançament necessari. Segons l’acord amb Florentino Pérez, Atlantia és propietària del 50% de les accions més una. La resta se les reparteixen ACS (30%) i Hochtief, una constructora alemanya també propietat de Pérez.
Abertis gestiona 8.500 quilòmetres d’autopistes arreu del món, dels quals 1.500 són a l’estat espanyol. D’altra banda, també té participacions en altres negocis com Cellnex, gestor de telecomunicacions.
La relació entre Atlantia i Abertis no és nova. El 2006 ambdues empreses van estar a punt de fusionar-se. De fet, el consell directiu d’Atlantia, aleshores anomenada Autostrade S.p.A., havia donat el vist-i-plau a l’operació, però el govern de Romano Prodi va vetar la fusió.