16.10.2017 - 02:00
|
Actualització: 16.10.2017 - 09:13
La setmana passada el Ministeri d’Educació espanyol va anunciar que havia enviat al Departament d’Ensenyament dos requeriments sobre presumptes delictes per ‘adoctrinament ideològic’. Més sonada va ser l’actuació del ministre d’Afers Estrangers espanyol, Alfonso Dastis, qui va dir en una entrevista a la cadena francesa CNews que el castellà és discriminat a les escoles públiques catalanes.
Les acusacions d’adoctrinament han indignat la comunitat educativa catalana. En una sèrie de piulets, la consellera d’Ensenyament, Clara Ponsatí, va assegurar que atacar la professionalitat i els valors dels mestres és injuriar-los. ‘L’escola catalana ha estat, és i serà exemple de llibertat, convivència, democràcia i plurilingüisme. Les acusacions infundades i les mentides sense escrúpols volen fer ostatges els infants catalans per trencar la convivència. No ho permetrem’, va escriure. També va enllaçar un comunicat de la Junta central de directors de centres públics de Catalunya, en què condemnaven les declaracions dels socialistes Alfonso Guerra i José Bono, que havien acusat el sistema educatiu de Catalunya d’adoctrinar els nens contra Espanya.
Comparteix aquesta crítica Ramon Font, portaveu nacional del sindicat USTEC-STEs: ‘Pensem que les acusacions d’adoctrinament són un mecanisme de propaganda per a intervenir l’educació amb el 155’, diu. El sindicat ha publicat un contundent comunicat on respon les acusacions i recorda que el mateix govern que parla d’adoctrinament és el que va assegurar voler ‘espanyolitzar els nens catalans’. Ramon Font, que és professor de ciències socials de l’Institut Bisbe Sivilla de Calella, defensa la necessitat d’explicar als alumnes què va passar l’1 d’octubre igual que s’explica qualsevol episodi de la història. ‘El que és doctrina és la religió, que amb la LOMCE van fer que fos avaluable. El que fem els mestres és fomentar l’ensenyament crític’, defensa. Per una altra banda, la federació d’ensenyament de CCOO ha criticat en un comunicat ‘les manifestacions que han sovintejat aquests últims dies en què s’afirmava que en les escoles catalanes s’ensenya l’odi a Espanya’.
Les xarxes socials també estan bullint. Una petició a Change.org demana al Departament d’Ensenyament denunciar el líder del PP a Catalunya, Xavier García Albiol, per dir que a la majoria d’escoles públiques de Catalunya s’educa per odiar Espanya. La petició la va engegar un mestre de primària fa dos dies i ja és molt a prop de les 200.000 mil signatures que demanava. ‘L’escola ensenya a ser respectuós amb el que pensen els altres, no a odiar-ho’, diu en Xavier Vallés, impulsor de la petició. Una altra iniciativa que ha fet fortuna és penjar a Twitter els horaris escolars dels fills per evidenciar que el ministre d’Afers Estrangers espanyol menteix en dir que a Catalunya no s’hi estudia castellà.
De rebot, també s’han posat en qüestió els sistemes educatius balear i valencià. El diputat de Ciutadans al congrés espanyol Toni Cantó va fer una intervenció en què advertia el ministre espanyol d’Educació, Íñigo Méndez de Vigo, que el País Valencià i les Illes Balears podien seguir el camí català en cas de no actuar-hi. ‘Vol trobar-s’hi d’aquí a poc el mateix escenari que vivim aquests dies a Catalunya?’, va demanar en un discurs que s’ha tornat viral. El portaveu del partit a les Illes, Xavier Pericay, va acusar el govern de ser incapaç de gestionar ‘presumptes situacions d’adoctrinament ideològic a les aules de les Illes’ per les mostres de solidaritat amb els ferits l’1 d’octubre expressades als instituts de Manacor, Sineu, Santa Maria i el Pau Casasnoves. Al País Valencià, el PP ha demanat la destitució del conseller d’Educació, Vicent Marzà, perquè Escola Valenciana ha repartit agendes amb un mapa dialectal del català, fet que també titllen d’adoctrinament.
Per Miquel Àngel Tortell, professor de català de l’Institut Aurora Picornell de Palma i membre de l’Assemblea de Docents, són acusacions ofensives. ‘Nosaltres expliquem coses, no adoctrinem. Instrumentalitzen les escoles més o manco com ho varen voler fer aquí’, diu en referència a l’intent del president balear José Ramon Bauzá d’aplicar el decret anomenat de trilingüisme. Jaume Cela, pedagog que va dirigir durant molts anys el CEIP Escola Bellaterra i que pertany a l’associació de mestres Rosa Sensat, comparteix la indignació. ‘Educar vol dir obrir portes al coneixement, ajudar els nens a formular-se preguntes i a buscar respostes. Adoctrinar és tancar portes, donar una única resposta a les coses’, raona.
Cela també considera insultants els atacs contra la immersió lingüística i recorda que van ser les famílies obreres de ciutats com ara Santa Coloma, Sant Adrià o l’Hospitalet que van impulsar-la. ‘Van formular un projecte d’èxit perquè quan els nens i nenes acabessin l’etapa obligatòria poguessin desenvolupar-se en tots dos idiomes, sense dividir els nens per llengua. Si hi ha res que mereixi un monument a cada poble són els programes d’educació lingüística’, deixa clar.