26.09.2023 - 20:06
|
Actualització: 26.09.2023 - 20:47
La Comissió Federal de Comerç dels EUA i disset fiscals generals han demandat la multinacional Amazon per pràctica monopolista. Segons l’entitat la companyia utilitza “estratègies anticompetitives i injustes entrellaçades per mantenir il·legalment” aquesta posició predominant. També acusa la companyia de Jeff Bezos d’impedir que els rivals i venedors redueixin els preus, de “degradar la qualitat per als compradors”, de sobrecarregar els venedors, de sufocar la innovació i d’impedir que els rivals competeixin justament contra ella. La denúncia al·lega que Amazon incompleix la llei no perquè sigui gran, sinó perquè té una conducta d’exclusió que impedeix que els competidors actuals creixin i que sorgeixin nous competidors.
A través de l’ofegament de la competència en el preu, la selecció de productes, la qualitat i “evitant que els seus rivals actuals o futurs atraguin una massa crítica de compradors i venedors”, Amazon s’assegura que cap competidor actual o futur “pugui amenaçar el seu domini”. Alhora, la Comissió subratlla que els esquemes de gran abast “d’Amazon afecten centenars de milers de milions de dòlars en vendes al detall cada any, centenars de milers de productes venuts per empreses grans i petites i afecten més de cent milions de compradors”.
“La nostra queixa exposa com Amazon ha utilitzat un conjunt de tàctiques punitives i coercitives per mantenir il·legalment els seus monopolis”, ha dit la presidenta de la Comissió, Lina M. Khan.
“Portem aquest cas perquè la conducta il·legal d’Amazon ha ofegat la competència en una gran part de l’economia en línia. Amazon és un monopolista que fa servir el seu poder per augmentar els preus als compradors nord-americans i cobrar tarifes altíssimes a centenars de milers de venedors en línia”, ha afegit John Newman, director adjunt de l’Oficina de la Competència de la Comissió. La Comissió i els estats al·leguen que la conducta anticompetitiva d’Amazon es produeix en dos mercats: el de les superbotigues en línia que serveix als compradors i el dels serveis del mercat en línia comprats pels venedors.