La CNMC proposa a Foment abaixar un 10,1% les tarifes d’Aena fins al 2021

  • Reivindica que el seu informe sigui vinculant en comptes de preceptiu

VilaWeb
Redacció
22.06.2016 - 17:43

Reivindica que el seu informe sigui vinculant en comptes de preceptiu

BARCELONA, 22 (EUROPA PRESS)

La Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) ha enviat aquest dimecres al Ministeri de Foment la seva proposta d’informe sobre el Document de Regulació Aeroportuària (Dora) 2017-2021, en què considera que les tarifes d’Aena han de reduir-se un 2,02% anual durant aquest quinquenni, davant de la congelació que proposa el gestor aeroportuari.

En un comunicat, la CNMC basa aquesta petició de rebaixa de tarifes en uns càlculs de creixement del trànsit aeri superiors als previstos per Aena, així com en costos menors, i defensa que “queda garantida la sostenibilitat econòmica de la xarxa aeroportuària en el període del primer Dora i es fomentarà la competitivitat dels aeroports espanyols”.

Fonts del regulador han argumentat a Europa Press que les tarifes han d’anar alineades amb els costos i el nivell d’activitat, i que la reducció proposada continua proporcionant una “retribució àmplia” als accionistes d’Aena, tan públics com privats.

L’informe de la CNMC constata que Aena compensarà el 2016 “l’únic dèficit real produït”, corresponent al 2013, per la qual cosa al començament del Dora no hi haurà dèficits pendents de compensar.

També indica que la proposta d’Aena incorpora al Dora costos d’activitats comercials que no hauria d’incloure, ja que són aspectes accessoris a l’activitat aeroportuària, i que suposen costos per valor de 335 milions d’euros que no s’haurien de comptabilitzar.

Respecte als càlculs de creixement del trànsit aeri, recomana modificar-los a l’alça, així com canviar les previsions d’ingressos privats, que afecten la determinació de les tarifes fins al 2017 (mecanisme ‘dual till’).

La CNMC considera que aquestes previsions “són conservadores tenint en compte l’ingrés per passatger que es preveu, en relació amb els increments de trànsit previstos”.

Alhora, discrepa de la metodologia de cost de capital proposada pel gestor aeroportuari i proposa a la Direcció General d’Aviació Civil “una alternativa més d’acord amb la utilitzada en altres països i en altres sectors regulats”, segons la qual es determina un cost mitjà de capital abans d’impostos de 6,26% en lloc del 8,4% d’Aena.

DECISIÓ DEL GOVERN ESPANYOL

Les associacions d’aerolínies també han encarregat un informe a la consultora Frontier Economics que calcula que les tarifes d’Aena haurien d’abaixar un 2,6% anual durant el Dora 2017-2021, però la decisió última està en mans del Consell de Ministres.

La CNMC ha exposat que, “per coherència” amb la legislació i les recomanacions de la Directiva europea de taxes aeroportuàries, el seu informe hauria de ser vinculant i no únicament preceptiu, com és ara.

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 6€ al mes

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

Fer-me'n subscriptor