La CNMC multa amb 5,6 milions quatre empreses per repartir-se contractes d’AVE amb Adif

  • Sanciona per segona vegada directius

VilaWeb
Redacció
06.07.2016 - 15:34

Sanciona per segona vegada directius

MADRID, 6 (EUROPA PRESS)

La Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) ha multat amb 5,64 milions d’euros quatre empreses per formar un càrtel que durant quinze anys es repartia els contractes d’Adif de subministraments ferroviaris per a la construcció línies d’Alta Velocitat (AVE).

La sanció inclou multes a nou directius de les companyies, que sumen 65.550 euros, cosa que constitueix la segona ocasió en què el ‘superregulador’ multa els gestors de les firmes implicades en un càrtel.

Les empreses multades són Amurrio Ferrocarril, Jez Sistemas Ferroviarios, Talleres Alegría i Duro Felguera, segons informa la CNMC en un comunicat.

La comissió considera provat que durant quinze anys (entre juliol del 1999 i octubre del 2014) es van intercanviar informació comercial sensible per al subministrament de desviaments ferroviaris i altres elements complementaris en les licitacions de concursos públics convocades per Adif.

La CNMC considera que també pactaven preus i altres condicions comercials, “pràctiques que responien a una estratègia global que tenia com a objecte eliminar la competència”.

El regulador indica que aquest tipus de conductes fan mal a l’interès públic, tenint en compte que els preus oferts per les empreses als expedients de licitació “han estat més alts que els que haurien presentat en el cas d’haver competit entre ells”.

La multa té l’origen en un escrit que va presentar el 2014 aquest organisme públic constructor i gestor de la infraestructura ferroviària en què demanava un informe per conèixer si els procediments utilitzats fins aleshores per a la contractació d’aquest tipus de subministraments incloïen algun tipus de pràctica contrària a la competència.

L’organisme que presideix José María Marín Quemada considera que el cartell va afectar contractes de desviaments promoguts amb ocasió de la construcció de l’AVE a Barcelona, de l’AVE a Levante o del que connecta amb Valladolid.

En concret, durant el període analitzat per la CNMC es van licitar 52 contractes, el 74% dels quals es van adjudicar al consorci format per aquestes empreses.

Com a mostra de la magnitud econòmica del cartell, els quinze contractes d’aquest tipus de subministraments licitats per Adif entre el 2005 i el 2009 van sumar 228 milions, i els 17 promoguts entre el 2010 i el 2014, uns 246 milions.

ESTRATÈGIA, UNIR-SE A UTE

L’estratègia de les empreses sancionades per aconseguir el gruix dels contractes passava per concórrer, “sense justificació i de manera permanent”, unides en consorci o unions temporals d’empreses (UTEs), i presentaven ofertes conjuntes.

Segons la CNMC, al principi, la UTE va estar formada per les empreses Amurrio, Jez i Alegría i durant l’esmentat període Duro Felguera va participar en algunes licitacions de manera individual i en competència davant de la UTE.

“VAN CAPTAR” DURO FELGUERA

Aquest fet va causar preocupació de la resta de les empreses concertades fins que, finalment, van decidir captar i integrar Duro Felguera també a l’acord de repartiment, “fet que els va permetre eliminar un competidor directe al mercat i tota competència en les licitacions”, detalla el ‘superregulador’.

La CNMC indica que les empreses sancionades són empreses amb un elevat volum de negoci i capacitat acreditada per operar, habitualment, de manera individual al mercat.

“Tot i això, en els pocs casos en els quals les empreses es van presentar de manera individual, també van arribar a acords sobre les característiques de l’oferta i sobre com repartir-se els treballs, en ocasions, fins i tot abans de la celebració de la licitació”, afegeix el regulador.

Les empreses no competien a l’hora de licitar, definien els preus, i després ajustaven el subministrament segons els acords als quals arribaven en diverses reunions i trobades.

La CNMC constata que els contactes entre les empreses van ser constants durant els quinze anys que va durar la infracció, ja fos en reunions presencials o mitjançant l’intercanvi de correus electrònics.

Per aquesta raó, el ‘superregulador’ ha sancionat Talleres Alegría amb una multa d’1,796 milions d’euros, Duro Felguera amb 1,476 milions, Amurrio Ferrocarril y Equipos amb 1,235 milions, i Jez Sistemas Ferroviarios, amb 1,075 milions. Les multes imposades a nou directius d’aquestes empreses oscil·len entre els 4.750 i els 11.400 euros.

Us proposem un tracte just

Esperàveu topar, com fan tants diaris, amb un mur de pagament que no us deixés llegir aquest article? No és l’estil de VilaWeb.

La nostra missió és ajudar a crear una societat més informada i per això tota la nostra informació ha de ser accessible a tothom.

Això té una contrapartida, que és que necessitem que els lectors ens ajudeu fent-vos-en subscriptors.

Si us en feu, els vostres diners els transformarem en articles, dossiers, opinions, reportatges o entrevistes i aconseguirem que siguin a l’abast de tothom.

I tots hi sortirem guanyant.

per 6€ al mes

Si no pots, o no vols, fer-te'n subscriptor, ara també ens pots ajudar fent una donació única.

Si ets subscriptor de VilaWeb no hauries de veure ni aquest anunci ni cap. T’expliquem com fer-ho

Recomanem

Fer-me'n subscriptor